Selasa, 25 Ogos 2009

Lepat Pisang again!

LEPAT PISANG MONTEL :D



Ni lah yg dpt buat stgh adunan jer :-)

Salam dptg selasa yg cerah dan malas sikit bg penulis ya, :P



Hari ni mood nak buat itu ini sume Dlambat lambatkan!! ngemas pun gitu jugak!!! balik dr pasar tersu menerusss jd malas!! hihihi... ni pun baru jer buat kueh muih ni haaa.... layan jer lah ya kueh2 yg tak seberapa niii, kali ni buat lepat pisang lagi!! sejak tahu kesedapannyerrr tuuu mungkin again n again n again buat lagi!! hihiihi..sedap betul!! kita suke pulak!! Resepi ambik dr CMG ya, ni kat bwh kita paste kan resepinyer, mintak halal ya cikmat!! tenkiu!! sedap lepat ni, tp kita guna pisang montel jerr!! ehehe....

LEPAT PISANG

Bahan-bahan

700 g pisang emas yang telah dibuang kulitnya
70 g gula melaka, dihancurkan
1 cawan kelapa parut putih (pilih kelapa yang berkulit basah)
3/4 camca teh baking powder
1 cawan + 2 camca besar tepung gandum
Secubit garam
Daun pisang secukupnya, cuci dan layur hingga lembut, potong ikut saiz yang sesuai
Cara-cara
Pisang dilecek bersama gula melaka, garam dan baking powder hingga hancur. Tambah kelapa parut dan tepung sedikit demi sedikit sambil digaul, hingga habis. Kacau rata.
Sudukan 2 camca besar adunan tadi atas daun pisang yang telah disediakan. Rata dan bungkus seperti membuat lepat biasa. Buat hingga siap (menghasilkan kurang lebih 16 - 17 biji kuih, ikut saiz daun pisang memasing).
Kukus atas air mendidih selama 20 minit. Sejukkan kuih sepenuhnya sebelum dihidangkan untuk minum petang atau sarapan pagi.

Tiada ulasan: