Rabu, 26 Ogos 2009

Colek Daging Panggang

COLEK DAGING PANGGANG


Salam kembali n masih dwaktu yg sama sebelum masuknyer waktu berbuke d bangkok ;-),



Daging panggang colek ni padanan dgn nasi daging kat bawah td sbnrnyer pun tgk kat umah KAK MARIA sbb kat sana ada daging rebus cicah air asam kerisik!! hihihi tapi, malas lah pulak nak masak byk2 hari ni lotih!! hihihi.... resepi ni ambik kat MyR dari SHIMA27, tenkiuu yaaa!! masa gaul2 air asam tu pun dah terasa terasa dia punyer kesedapan tuuu sbb bau daun ketumbar masam2 dr perahan lemon n asam jawa huh!! cili jgn kata lah mmg kita letak byk!! ehehe..bersiap sedia jerr lah mlm nanti niiiii sure jd penunggu jam jam jam!! :D Untuk resepinyer pun akn kita letak kat sini sebagai rujukan akan dtg supaya tak kelam kabut bila MyR dtgt traffic jamnyer!! hihihi... tak pun leh tgk SINI :-),


COLEK DAGING PANGGANG


Bahan-bahan ( separuh family :D )
daging batang pinang - dipotong kiub2 besar...lumurkan garam + kunyit + serbuk ketumbar = perap at least 30min



Bhn utk colek:
cili padi secukupnyer - dikisar (i bubuh 5-6 biji)
1-2 biji cili masak - dikisar
1 inchi belacan (dibakar) - dikisar
sos cili & tomato secukup rasa (utk pekatkan colek)
1 biji tomato - dicincang
1 labu bwg besar dicincang
daun coriander/ketumbar - dicincang
lemon juice secukup rasa (buleh jgak nak gantikan ngan air asam jawa pekat)
2 sudu besar nampla/minyak ikan
garam & gula secukup rasa
extra air masak (tuk kuah colek)



Cara-cara
daging yg telah diperap di panggang atas grill hingga masak ( i prefer medium)
sementara tuh, satukan bhn2 kisar dgn bhn2 lain dlm mangkuk...gaul sebati...adjust rasa & kepekatan colek...kalau cair sgt tambah lg sos cili & tomato..
hidang daging panggan dihiris nipis bersama colek...

2 ulasan:

blogresipi berkata...

Sedapnye colek daging panggang ika neh.. nak tolong colek sama buleh sepiring aci ta? terliur laaa....

ijayuji berkata...

ehehee..ijan!! boleh jerrr!!! nak byk pung tak pe, ni kasi muka sbb dah nak kena DIET kan lepas nii!! :D ehehe...