Rabu, 19 Ogos 2009

Lepat Pisang ehehe....

LEPAT PISANG



NGAP!!! :D

Salam kembali dtgh hari hari rabu!!! hihihi....



Owang umah ni tgh KURANG KERJA sgt2!!! hihihi..... sbnrnyer tak terlintas pun nak buat lepat pisang nih!! tp masa sibuk kemas terpandang pisang kepok dlm bahse melayu tak tahu nama ada lah 2 biji dgn pisang montel 1 biji!!! asyik keja nak menjemput jerrr kan baik kita cuba buat LEPAT SENDIRIK dulangi LEPAT SENDIRIK hihihi... selama ni duk tolong mak bungkus jerrr sbb kita kureeengg sikit dgn lembik2 niii tp sejak2 dah berjauhan ni kan menda yg tak suke pun leh jd crazyyyyy suke!!!! ehehe... SEDAP rupanyerr!!! alaaa...sume2 sedap lah klu kita nih!! maklum lah buat sendirik makan pun sendirik sbb yg kecik2 tu dah mengofferkan diri tak mau makan!! hampehh tull!! sib baik cuma ada 5 bungkus jerr hihihi..mcm main pondok2 jerr!! :D Mak kita guna santan dgn kelapa parut jugak tp kita ni malas pulak nak tebuk santan baru jdnyer guna kelapa parut SEGAR semalam ni jer lah!! sedapnyerr!! haih!! jakun betul!! :D resepi dr cik mat, cnp dr umah MEK YUNG HANA.. halal ya! tenkiuuu!! sedap sgt!! :-)

LEPAT PISANG

Bahan-bahan
700 g pisang emas yang telah dibuang kulitnya (kita gune 1biji pisang montel +2 biji pisang kepok! kes kita ni terpencil ya :P) hihihihi..
70 g gula melaka, dihancurkan
1 cawan kelapa parut putih (pilih kelapa yang berkulit basah)
3/4 camca teh baking powder(LUPA LETAK!! ngeeee)
1 cawan + 2 camca besar tepung gandum
Secubit garam
Daun pisang secukupnya, cuci dan layur hingga lembut, potong ikut saiz yang sesuai

Cara-cara

Pisang dilecek bersama gula melaka, garam dan baking powder hingga hancur. Tambah kelapa parut dan tepung sedikit demi sedikit sambil digaul, hingga habis. Kacau rata.
Sudukan 2 camca besar adunan tadi atas daun pisang yang telah disediakan. Rata dan bungkus seperti membuat lepat biasa. Buat hingga siap (menghasilkan kurang lebih 16 - 17 biji kuih, ikut saiz daun pisang memasing).
Kukus atas air mendidih selama 20 minit. Sejukkan kuih sepenuhnya sebelum dihidangkan untuk minum petang atau sarapan pagi.

1 ulasan:

halen berkata...

nak lepatttt!!!
sedapnya my fav ni lepat pisang.
kak..minta la satu uhuk uhuk uhuk..