Selasa, 18 Ogos 2009

MENU malas malasan :P hihihi...

IKAN ntah apa nama GORENG ASAM JAWA!! resepi dr kak HA SUE!!! tenkiuu kak!! budak2 sukeeeee!! mak budak cuit2 yg itam2 tu sbb sedap!! :D resepi nyer tgk bawah ya cnp dr MyR ya.. kali ni terajin pulak sbb nak pose kot!! :D hihihi...

Bahan-bahan ( Bergantung saiz ikan )

1 ekor ikan tongkol segar sederhana besar-potong2 dan cuci bersih
1-2 sudu makan asam jawa
1 sudu makan penuh garam-letak lebih sedikit agar senang meresap
Serbuk perasa-tak letak pun takpe
1-2 batang serai-diketuk (utk aroma serai-tak letak pun takpe)
1 cawan minyak untuk menggoreng
Cara-cara
Lumurkan asam jawa pada keseluruhan isi ikan dan gaulkan kesemua bahan lain bersama ikan kecuali minyak masak.
Rasa sedikit dengan hujung jari,harus terasa garamnya sebelum diperap.Perap sekurang2nya setengah jam sebelum digoreng
Jangan goreng ikan terlalu lama kerana isi ikan tongkol yang garing rasanya agak kering..
Selamat Mencuba! ^_^


KUIH KERIA SEGAN hihihi.... resepi dr kak Q kat MyR!! tenkiu kak Q!! rindu pulak kat kak Q sbb dulu2 suke berporem kat MyR skunk ni dah jrg masuk rasa rinduuuuu pulak!! resepi kat bawah ni ya cnp dr MyR..

Bahan-bahan ( 15 biji )

500 gm keledek (saya buat keledek merah + putih)
1 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung ubi kayu
1/4 cawan gula untuk menyira dan sedikit air

Cara-cara
keledek dikupas, dibelah dua dan direbus hingga empuk.
toskan keledek dan lecek hingga lumat
campurkan tepung gandum dan tepung ubi bersama keledek dan uli hingga sebati.
ambil sedikit adunan tepung, dibulat-bulatkan dan buat lubang ditengahnya. jadikan seperti gelang.
goreng hingga masak dan kuning. toskan kueh tadi.
panaskan gula dengan sedikit air didalam kuali. kacau hingga likat dan kemudian masukkan kueh yang telah siap digoreng tadi. kacau rata/ golek-golek hingga gula melekat dikueh. padamkan api dan bolehlah dianggkat.




PISANG GORENG THAI STYLE... ;-) resepi ambik kat tenet tp dah lupa dah kat mana!! ehehe... not bad!! mana yg duk jauh dr pisang2 yg tak leh dbuat goreng leh ganti dgn keladi atau keledek ehehe... ada tragedi dgn PISANG GORENG sbnrnyer nihh ehehe... biarlah rahsia!! :P ni resepinyer ya..
Bahan-Bahan
Pisang yg sesuwai dbuat goreng pisang lah kan, kita main belasah jer pisang yg ada!! :D
1 cawan tepung gandum
1/4 cawan santan
1 cawan kelapa kering
1/4 gula putih atau perang (kita guna gula perang)
1 cawan air
1/2 ct grm atau kurang adjuat ikut ank tekak ya :D
Bijan optional
Cara-cara
Satukan semua bhn hingga menjadi batter mcm nak buat pisang goreng lah kan eheheh...jgn terlalu cair! siap!! pas tu masukkan pisang dan goreng!! dah siap leh lah ngap!! :D selamat mencube!! kalau tak kena ngan selera org mesia mintak maaf!! inilah salah satu cemil2 org thai... ehehe...


Salam kembali!!!! rinduuunyerrr!!!!! :D


Semalam dgn rasminyer kain2 selama 5 hari seramai 5 org sudah HABIS DBASUH dan DGOSOK dgn RASMINYER!!!!! yaaahoooooo!!!!! adehhhh..naik kejang kaki berdiri keja menggosok!! ehehe.... jdnyer hari nih boleh lah main masak2 boleh relax2 depan pc boleh itu boleh ini boleh gitu boleh bini ehehe... nak citer tang cuti2 tu tak best sbb sepanjang kita org berada dsana UJAN!!!! uuuwaaaaa!!!!!! sedih betullah kan, nak buat mcm mana mmg tgh musim hujan dan low season huhuhu... tp seronok lah kan dpt bersama sama dgn ninja tercinta dan ank2 lah kan :D paling seronok org yg tulis lah ni sbb tak kena masak!! tp hari2 melantak seafood!! huh!! k lah, layan dulu gmbr2 kat atas nun tu ya, menu org malas dhari selasa!! hihihi.. halal lah kan janji perut kenyang ;-)... akn MNERAYAP ke RUMAH ORG selepas ini :D...

2 ulasan:

Ummi berkata...

Salam Ika..waah dah balik bercuti eh..mana gambor2 nya, tunjuklah sini...akak kan, bab menggosok lah paling nyampahsss sekalik..bab lain xpa, bg jek...dulu2 (*masa kurus lah) boleh je menggosok berdiri n bersila pun xpa..satu almari or baju keje hb n baju akak seminggu terus..now berdiri lenguh, bersila peluh semacam je atas lantaii..ahakss! Now, esok nk pakai, malam gosok..gitu la pulaakkk! :D rasa betul dah ke"veterenan"nya..huh!

ijayuji berkata...

Salam kak ummi!! alaaaa...akak tu jerr yg ngelak2!! bukan veteren lah!! getah2 lagi taww!!! :D kita ni pun kena berdiri lama2 mulalah ngada2 mcm nak pengsan!! ehehe... semalam ni kita gosok 3 jam!!! tanpa henti sbb tgh bendera jepun tu yg laju jerrr gosok tak kira waktu!! :D baju2 kita sume dah siap gosok!! senang!! ehehe