Rabu, 5 Ogos 2009

Kek Pisang LEMBAP :D

Yg ni pulak KEK PISANG LEMBAP yg telah dmake up kan..Yummyyyyy sgt2!!!



Alhamdulillah kali ni boleh sabar pulak tungu kek ni sejuk tu yg cantik jerrr kuarnyer :D ada lah sikit2 sopak tuuu tp tak pe lah kan!! :D


Yg ni baru kuar oben, merekah tp tak kisahlah kan sbb loyang ni kena terbalikkan ehehe.. alasan!! :D


Salam kembali dan akn kembali desok hari seperti biasa insyaAllah :-),


Sbnrnyer dah plan ngan pisang ala2 menopous tu haa... ni lah hasilnyer, lg pun dah lama tak buat kek pisang rasa rinduu nk mknlah pulak!! ehehe... pastu kuar pulak resepi baru dr CMG huh!! rasa mcm kebetulan lah pulak hihihi..... MMG SEDAP!!! LEMBAP yg amt!!! bukan lembap otak ya KEK nyer yg lembap dulangi KEK LEMBAP ehehe..... sedap sgt rasanyer.. kita tambah esen pisang mcm KAK HUNNY buat semerbak betull masa kacau2 adunan tu dah dbakar lagilhhhhh harummmm baunyer.. sukeeee sgt dgn kek pisang kali ni, ;-) Resepi ambik kat umah CMG, tenkiu ya cik mat!! mabeless kek ni, lembut sgt lembap sgt tak tahu nak kata apa lg dah hihii... ambik sorang sepotong ya, mkn dgn ganache, alalalalalala.... mlm karang kena lari masuk kuar bilik!! :D resepi tgk SINI.. nak rest pulak lepas ni... selamat beristirehat dan selamat malam sume!! tq!! dan mintak izin letak di sini ya cik mat :-) tenkiu!!

KEK PISANG LEMBAP

Bahan2>>
250 g tepung gandum*
1 camca teh soda bicarbonate*
1/2 camca teh garam halus*(*digaul rata dan diayak)
15 g ovallate
150 g gula halus
5 biji telur gred A
125 g mentega, dicairkan dan biar sejuk
100 g minyak jagung
225 g pisang emas + 1 camca teh vanilla, dilecek halus


Cara2>>
  1. Panaskan oven pada suhu 175C. Lenser bund-pan dengan mentega, tabur tepung rata dan ketuk keluar lebihan tepung. Ketepikan. (kalau guna tin kek warna hitam, turun kan suhu jadi 160C..sebab tin hitam kadar penyerapan haba dia lebih tinggi).
  2. Putar gula dengan ovallate hingga sebati, masukkan telur (kesemuanya) dan putar dengan kelajuan tinggi hingga adunan naik dan pekat (seperti adunan baulu). Perlahankan speed dan masukkan pisang lecek, gaul rata.
  3. Masukkan tepung berselang seli dengan metega cair + minyak jagung tadi. Buat hingga siap dan gaul rata. Tuang dalam tin yang telah disediakan. Bakar 55 - 60 minit atau hingga masak, mengikut oven masing2.
  4. Uji kek dengan mencucuk lidi sate di bahagian tengah kek, jika keluar bersih, tanda kek dah masak. Biar kan kek sejuk sedikit, longgar2kan dari tin dan terbalikkan. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan sebelum dihidang....

10 ulasan:

dayang_jack berkata...

ooo...patutlah kata gemuk...rupa2nya die buat kek gak...heheh. meh la kte exchange...akak dh tunggu ni..siap bawak tupperware lagi...heheh

Mat Gebu berkata...

salam ika...
Saya terjeless tgk kek tu..dah leer licin, menawan lagi, kek saya rupa dia ngeri sungguhkan...nak kena bedah plastik baru nampak lawa...nice lah bila u curahkan ganache tu...nampak menggoda sungguh!!!!

Nor berkata...

laa.. ika dah buat dulu!! akak mmg plan nak wat gak. Dah dua hari beli pisang, nak buat resipi lain, tup2 smlm nampak CMG buat, tak tau nak buat yg mana satu.. sedap ek?

Ummi berkata...

Ika, adooooiiii tangkap leleh betul tgk cokelat meleleh camtu...xleh tgk lama2 laa..nnt sawan pulak akak..hehee...sedap eh? Bila nk wat ni..beli pisang igt nak wat bingka pisang..harus x jadi lg la kot.. :D

ijayuji berkata...

Salam sume!!

Kak Dayang>> jom jom xchange!!! kita suke jerr asal jgn bg kita byk2 sudah!! nak sepotong jer klu akak nak kek pisang ni byk2 potong tak pe biar akak sorang yg comel!! :D

Cik Mat>>Kebetulan lah cik mat kek ni jd nice pulak dia punyer rupa tu, klu cik mat masa tu tak leh sabar kita pulak masa ni boleh sabar pulak!! biasanyer mmg tak sabar!! ehehe... tq ya, mg sedap, LEMBAP!! sukee betul kita!! cuma kurangkan gula kat adunan kek tu td sbb nak curah ganache tu jer :D..

Kak Nor>> lerrrr... rugi lah akak!! mmg sedap lah kek ni, lembap jerrr bila2 cuba buat eak? tak rugi.. ;-)

Kak Ummi>>Kak Ummi!!!!! buat lah buat lah!!! buatlah!!! nak kasi suntik lebih biar akak buat!! hihihi..kasi ternak lelemak ya :D..

blogresipi berkata...

CAntik gebu kek pisang mu Ika.mcm tuannye jugak.ehehehe

umi_e berkata...

lamanya kak e tak buat kek pisang...

Chik Mi berkata...

ijah sungguh tergoda akak tgk kek pisangmu itew nak pulak ade cekelat meleleh .
Pstttt sihat ke?dah lama tak sembang2

Watierman berkata...

Nak buat kek ke pisang ke?...apam?...ke bingka?...lengat lagi senang....suara hati ku berkata...kata....ni semua Ika punya pasal....kang jadi cokodok jer...tu yg senang!hihihi!

emilia berkata...

bestnyerr..menawah kallbu tgk kek tu dgn lelehan cklt tu..nk 5potong k.ika..potong besar2 yer..:)