Isnin, 24 Ogos 2009

Onde onde keledek delight!!

ONDE ONDE KELEDEK DELIGHT humm..rasanyer sedap kot sbb ada keledek!! :D


Salam dptg isnin yg mendung kejap ujan dr pg td nih :-),


Sowi lah ya semalam MALAS yg amat sume org mkn nasik goreng jerr!! hihihi.... dah kesedapan lepak2 kat umah lepas balik beli barang apa lagiii penat lah tu kan :D taktik org2 malas mcm kita ni lah :P, jdnyer untuk membalas segala dendam kesumat semalam tu hari ni kita bersilat kat dapur seawal yg mungkin sbb nak mkn macam2!! :D hihihi... ni antara cuci mulut paling fofular masa puasa2 mcm niii tak puasa pun fofular jugak kuih niii!! cuma cara dan gaya dan bhn yg dgunakan berlainan kan? kali ni ikut KAK MIMI!!! tenkiuu kak!!! kita guna keledek jepunggg ehehe.... baunyer harum sekali lah!! mungkin pengaruh keledek tu sendirik yg buatkan bau kuih ni sedap ;-) lagi satu buat byk2 makanan hari ni sbb nak memulang kunjungan org atas ni haaaa...bg makanan tp kita tak makan pung!! tak berani lah nak makan kan sbb tak tahu apa pisau yg dia org gunakan huhuhu.... biasanyer kita bg polistrin jerr kalau nak bg kuih ke apa ke makanan ke jdnyer SELAMATlah pinggan2 mangkuk kita tuuu :D, ok lah kita menjelajah dulu resepi ni ya, senang jerr sume org leh buat dgn satu mata jerrr klu pejam mata takut salah letak bhn2 pulak kan? hihihi... resepi cnp dr umah mak yung, resepi asal dr KAK NUR dan telah dglamourkan oleh KAK MIMI namnyer tu ada delight2 lagi!! TENKIUUU untuk kakak2 ku yg tak lokek berkongsi resepi yg sedap2!!! halal ya kita cnp kat sini, tq!!
ONDE ONDE KELEDEK
Bahan-Bahan
350 gm tepung pulut
250 gm kentang
secukup air - hana campur garam skitpewarna kuning>>kita letak warna ijo :D
200 gm gula melaka>>kita gune gula melaka+gula merah ehehe
1 biji kelapa di kukus bersama sedikit garam dan daun pandan*hana gune kelapa kering jerk+ngan air panas n garam skit.>>sama mcm kak hana sbb darurat :D
Cara-Cara
1. Gula melaka di potong kecil-kecil.
2. Kentang direbus dan di lecek.
3. Tepung pulut diayak dalam sebuah mangkuk.
4. Masukkan kentang dan air serta pewarna.
5. Dikacau rata dan jadikan tepung pulut menjadi doh.
6. Ambil sedikit doh dan dijadikan seperti bola kecil.
7. Lubangkan ditengah nya untuk meletakkan sedikit gula melaka.
8. Sediakan air untuk dimasak, letakkan doh onde-onde.
9. Apabila ia timbul angkat dan golekkan diatas kelapa parut yg telah dikukus tadi.

Tiada ulasan: