Rabu, 19 Ogos 2009

Nasi Lemak Ijo XTRA IJO thoo.. :D

NASI LEMAK IJO n THE GENG!!


Salam kembali masih dhari dan waktu yg sama ehehe....

Adeiiiii!!! bgn tido kul 5 pg mamai2 tu terus sukat beras (bunyi mcm kena pukau jerr!!) ehehe....pas tu buatlah ikut resepi tu kata lah kan 100% tp otak tgh ke lain sbb belum 100% bangun hihihi.... tertuang kaler ijo tu lebih!! ahahahaha...haa!! ambik bhgian!! ijo terlampau tuuu... takut budak2 ni nanti nak makan terkejut tgk nasik ijo terlampau tu!! :D pas tu ON lappy jalan2 jap tgh mamai2 lagi nmpk pulak kat umah KAK MAZ bahrain buat nasi lemak ijo ni jugak!! muahahahaha... leh sama pulak kita tukar2 menu ya sbb tgn yg masak tu lain kan :D.. resepi ambik kat umah mek yung yg tgh KEBUJANGAN sbb laling nyer tak de!! :D jom bf nasik lemak ijo!!! nak pose nanti dah tak de selera nak mkn nasi2 lemak niii jdnyer kita balas dendam dulu buat sblm pose :D ngeeee...aci tak?? resepi kat umah KAK HANA ya.. cnp kat sini mintak halal ya mek yung comel bulat!! tenkiuu!!! aroma pandan tu alahaiiiiii... mcm nak tido balik!!! :D

NASI LEMAK IJO

Bahan-bahan
  • Beras
  • Air pandan secukupnyer (blend daun pandan dan tapis)
  • Santan pekat
  • Garam
  • Halba
  • Halia
  • Daun Pandan - simpul
  • Pandan emulco@pewarna ijo + sedikit air (utk renjis)
Cara-cara
  • Basuh beras bersih. Campurkan santan pekat dan juga air pandan mengikut sukatan beras.
  • Masukkan skali garam, halba, halia dan juga daun pandan. Jika kaler ijo kurang menarik, bleh tmbh ngan sedikit pandan emulco@pewarna ijo yer!
  • Masukkan rice cooker dan masak hingga beberapa minit nk tanak.
  • Lagi beberapa minit nk tanak tuh, ambil sedikit pandan emulco@pewarna ijau. Campurkan dengan sedikit air (kaler ijo yg ni bior lg pekat dr warna nasik td yer) dan renjis2kan ke atas nasik. jgn gaul dulu. tutup smula periuk dan tanak hingga masak.
  • Dah masak baru gaulkan. so nmpk la nasi lemak anda warna ijo yg cantik! heeeee... Slamat mencube!! :)

2 ulasan:

blogresipi berkata...

Ijau nye nasik lemak you ika... pandan cap ape pakai neh? hehe.. psst, ayam goreng serai tuh sgt la best nampak tau!

Aymy With Love berkata...

uishh ijau seksi you... ekekke.... nak gak nasik lemak ayam goreng... adoi, subuh2 ari ni lapo la pulak...