Ahad, 29 Ogos 2010

Onde Onde Pulut Hitam

DSC_1097
ONDE ONDE PULUT HITAM

Salam ramadhan kembali semua :-),

Resepi dr ALONGROZZ mamanyer liana cayanggggg dia!! :D mekaseh along!!! i likeee! cuma dia tak liat :D lembut jerrr tp gula melaka kita ni pulaklah tak nak cair sgt! biasanyer kalau guna gula perang dia cair! tp guna gula melaka dia malu2 nak cair pdhal lama tuuu kita rebus, tp tak pe dia ttp cair cuma tak jd cecair dia likat giteww haih!

Untuk resepi leh g umag ALONGROZZ juga :-), maceh along! mintak izin n halal juga resepinyer! tenkiuuuu! lap u!!! :D

ONDE2 PULUT HITAM

Bahan2>>kita buat stgh adunan resepi asal kat bwh ni :-)

  • 90 g Tepung Pulut Hitam*
  • 110 g Tepung Pulut*
  • 2 sb Santan Pekat*
  • Air+Garam secukupnyer*
  • Kelapa Parut+Garam secukupnyer untuk salutan kuih
  • Gula Melaka yg di potong kecik2


DSC_1100

Cara2

  • Satukan semua bhn bertanda * dan masukkan air sedikit demi sedikit uli sehingga menjadi doh yg sempurna.
  • Ambil sedikit doh dan bulat2 kan kecik dan isikan dgn gula melaka yg telah dipotong kecil2 td terlebih dahulu, tutup rapat supaya doh nanti bila direbus tidak terkeluar isi gula melaka td. Buat sehingga doh habis.
  • Didihkan air di dalam periuk sehingga menutupi keseluruhan buah melaka tadi, pastikan air mendidih dan masukkan doh yg telah di isi dgn gula melaka td sehingga buah melaka timbul ke permukaan air yg di didihkan tadi, angkat buah melaka yg timbul tadi dan golek2kan dgn kelapa parut yg telah di campurkan dgn garam tadi buatb sehingga habis, tunggu sejuk barulah boleh dimakan untuk keselamatn di dalam mulut ehehe...

6 ulasan:

maz berkata...

salam ika..duk wak pe tu..rjinnya ika buat mhoon sdri ni..ika memang rjin pun..kmaz gna myk spi windmill..tpi kat msia ok la kan..ada jgk 2-3 jnis plihan..klu duk tmpat org memang susah skit..lain la mcm kmaz kat ngara arab dlu kan..tpi dlu xde buat jgk pun..hehe..bkn apa xde mood rya tmpat org..tkpe ika buat je ckut yg bhnnya snnag2 je..apa nk buat kan..nti antor onde2 itam tu 10 bjik ye..leh kmaz wak brbuka..asik mkn bli je smgu 2 ni..muahh..

sue berkata...

Rajinnya dik sorg ni..dgn pantas kuih tu berada di sini plak..Sedap tak ika..Sbb tak penah lg tgk onde2 yg version hitam ni..nasib ko duk jauh..kalau tak..sepiring bleh?..ekekekke

Jiya berkata...

mcm onde2 kacang merah gak kalernya.. kikikiki! gula merah tu mogok tamo cair.. muehehehe

3 hungry tummies berkata...

Ni baru untuk saya...menarik sekali :)

fara dean berkata...

ika..salute ngan ika..menjadi je la apa yg ika buat...eheheh..cantik juga onde-onde warna hitam ye..

indahhouse berkata...

Salam ika,
Salam merdeka ika. :) saya baru merdeka nak blogwalkin malam ni.
dah banyak wat sekut raya? Uish-uish... menganga jer onde2 pulut hitam tu. sungguh cun dan menggoda. rasa nak ngap jeer. hahaha