Selasa, 17 Ogos 2010

Bebola Tauhu Udang

DSC_0933
BEBOLA TAUHU UDANG

Salam ramadhan yg keberapa??? syyyhhhhhhh! :D buat semua ;-),

Lauk tepi2 selain udang besor merah yg kat bwh nun :D, sdap loooo nak2 udang mmg suke dgn udang, manis jerr rasanyer bola ni, kalau guna ayam pun rasanyer sedap jugak lah tp tak sama mcm udang.. cewaahhhhh :D adeehhhh masih teringat ingat ku dgn cerita itewwww sob sob..... camne ni? rasa mcm nak masuk dlm citer tu wakakakaka..... dasyat betul pengaruh2 drama ni huh!..

Resepi kat atas ni dr CMG, resepi asal guna ayam tp kita ikut mama guna udang n kita cnp dr umah MAMAHAWA SG jer, mcm biasa sume mintak izin n halal resepinyer ya :-) mekasehhh!!!! selamat menahan diri dr lapar n dahaga hihihi...

BEBOLA TAUHU UDANG

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 cawan isi ayam, kisar halus
1 keping tauhu keras
1 biji bawang besar, dadu kasar dan goreng dengan sedikit mentega, biar sejuk
4 camca besar serbuk roti
1/2 inci halia, parut dan perah jusnya
1 ulas bawang putih, tumbuk lumat
1/2 camca teh serbuk lada hitam
Garam secukup rasa
1 pokok daun bawang, hiris halus
1 biji cili merah, buang biji, cincang halus


DSC_0936

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Lecek tauhu tadi hingga halus, masukkan semua bahan2 diatas kecuali garam, kacau rata dan tambah garam secukup rasa. Gaul dan perap 15 minit.
  2. Panaskan minyak,biar sederhana panas. Sapu tapak tangan dengan sedikit minyak. ambil 1/2 camca besar adunan dan bulat2kan dengan tangan, masukkan kan ke dalam minyak sederhana panas lagi, buat 8 atau 10 biji bebola.
  3. Goreng hingga kuning, besarkan sedikit api dan terus menggoreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan atas paper towel. Hidangkan bersama sos cili atau sos kegemaran anda...

Tiada ulasan: