Rabu, 25 Ogos 2010

Irish Cookies

DSC_1045
IRISH COOKIES

Salam ramadhan kembali :-),

Maksik dah penat jap lagi nak p titun pastu bgn buat lauk buka :D, meh sini dtg dekat2 tgk ada apa kat umah siam niii :D BUKAN semangat raya tp semangat terlampau nak buat kukis hihihi... Sgt teruja betul kali ni membakar kukis niii sgt harummmm bau dia sbb ada nestum n kopi nice combination dpt menghasilkan bau yg hampir2 membuatkan tersungkur kahkahkah... mmg sedap bau dia belum bygkan lg mcm manalah rasa dia ni sbb ada nestum sure sedap! Resepi asal dr umah CMG tp kita kopipes dr umah KAK UMMI, mintak ijin n halal ya kak resepinyer maceh buat cikmat jugak!!!

Sbnrnyer, nostalgia IRIS masih bertahta dhati n sanubariku wakakaka... jgn muntah2 batal pose! Sejak dr TErgila kan dgn drama si IRIS ni terus menerus apa yg ada nama IRIS terus suke, pas ni nmpknyer bunga IRIS menjadi munga kesukaanku ahahaha.. Dah lah tu, jom tgk resepi :D


IRISH COOKIES - anggaran 100 keping
Sumber : Mat Gebu

Bahan A:-
  • 180 g mentega
  • 20 g shortening (lemak sayur)
  • 130 g gula halus
  • 1 kuning telur
  • 1 camca teh nescafe (mat ganti dengan esen vanilla)>>yg ni ikut resepi asal
  • 1 camca teh esen kopi (pun tak bubuh sebab tak de)>>lebihkan sukatan kopi kat atas tu
Bahan B:-
  • 200 g tepung gandum (*akak adjust jadi 220 gm)>>Sama mcm kak ummi
  • 100 g tepung sagu ubi (*akak ada stok 80 gm jek, maleh nk beli dah)>Guna tpung ubi
  • 1/2 camca teh serbuk penaik
  • 40 g nestum, dikisar halus
Bahan Hiasan:-
  • Kuning telur untuk sapuan
  • Gula bewarna atau apa jelah ikut suka, sebagai hias

DSC_1048

Cara membuatnya:-
  1. Satukan semua bahan A dalam mixing bowl dan pukul hingga semua sebati dan berkrim. Perlahankan speed dan masukkan bahan B sedikit demi sedikit hingga menjadi doh yang lembut.
  2. Canai doh setebal 1/2 cm dan terap mengikut acuan kegemaran. Susun dalam dulang pembakar, sapu kuning telur dan hias ikut suka. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 150C selama 10 - 12 minit.
  3. Bila keluarkan dari oven, biar biskut dalam dulang sementara waktu (mat perhatikan, biskut agak lembut masa dalam keadaan panas). Bila biskut agak keras boleh dialihkan ke jaringan dan sejukkan sepenuhnya sebelum disimpan dalam bekas kedap udara..

2 ulasan:

maz berkata...

salam ika..duk wakpe tu..adoiii ponatnye..hri2 duk gntel ckut ni..hehe..ni bru free skit..tu yg amik msa nk ronda2..tpi mata pun dah berat la plak..mntak bantal..hahaha..ika pun dh start mngukis ye..kmaz pun xbuh coco butter tu..ada jual kat kdai Lea oven dkat umah kmaz ni..cma mls je nk p cri..hehe..tpi tkpe xmsukkan pun..slmat brshur ye..

deeTha H berkata...

yuhuuuuu
ealah rajinnya dah buat kukis tu.. esok raya dah banyak stok kukis dong..hihihihi