Selasa, 3 Mei 2011

Gyouza 餃子 japanese dumpling and quick update!

_DSC1261
GYOUZA
(japanese dumpling)

Salam selamat pagiii!!!!

Kena cepat, layan gmbr n cuba belek2 resepinyer ya :D ada hal! dr semalam ada hal tak sudah2 kerja umah? ughhhh! tgh menimbun :D wakakakaka.... mintak undur diri dulu akn bersiaran petang karang insyaAllah! semoga segala urusan harianku dipermydahkanNYA amin... pssst>tak dan sempat nak menaip n edit mana2 yg perlu sbb nak cepat, ambik kat acc facebook kita jerr :D

GYOUZA recipe

Credit to my chinese fren who share this lovely recipe n of kos i dah edit wakakaka

Bahan2

*300g Ground Chicken, please dont use ground beef ya sbb tak sedap!

*1 buku bwg putih, cincang>>kita suke byk2 :D nak kurang pon ok

*2 Sb negi atau leek ambik bhgn putihnyer, cincang

*1/3 cwn Nira> chives aka kucai :D, cincang

*Kobis>cabbage cincang>>kuantiti kobis sama byk atau kurang dgn kuantiti ayam

*1/2 Sk Serbuk lada putih ikut suka nk pedas mcm mana

*1 1/2 sk minyak bijan

*1 sb kicap cair/syoyu

*garam sesedap rasa

*1/2 sk air parutan halia

**sedikit sos tiram optional

Kulit Gyouza

Beli yg readymade pun ada depend lah ya

Kulit gyouza>>kalau nk buat sendirik, guna tepung serbaguna campur dgn air panas, gaul dgn menggunakan senduk kayu bila dah suam uli sampai jd doh yg lembut n tak melekat, perap dlm satu jam, selepas tu ambil doh td canai kan jgn sampai terlalu nipis, potong bentuk bulatan dgn menggunakan gelas atau yg sewaktu dgnnyer, taburkan dgn tepung ubi atau jagung setiap lapisan untuk mengelakkan dr melekat.



_DSC1251
kena prepare tiap2 minggu tuk bentou sume org :D

Cara2

  • Satukan sume bhn di atas td kecuali kulit gyouza td dan perasakan mengikut citarasa masing2 tambah serbuk lada sulah atau grm atau minyak bijan jika perlu.
  • Untuk keliman gyouza sila rujuk mana2 website guna kan keyword gyouza kat you tube se elok eloknyer.(sblm kelim pastikan keliling atau bhgn tepi kulit gyouza sebelah dlm di sapu dgn air supaya melekat) Buat sampai habis kemudian susunkan gyouza yg sudah siap di kelim ke dalam kuali.
  • Masukkan lebh kurang 1sb atau 2sb minyak zaitun dan tuangkan air(Lihat gmbr kat bwh) kedalam kuali lebih kurang suku paras tinggi gyouza tu, tutupkan, dan tunggu sampai air kering atau sehingga bwh gyouza bewarna keperangan. Dipping sauce boleh guna syouyu, atau kicap cair+cuka+minyak lada atau ra-yu sedikit.

_DSC1252_DSC1253
_DSC1257_DSC1258

8 ulasan:

Rabiatun Adawyah berkata...

assalamualaikum...wahhh..ni yg sodap nih...periuk pun cun..wakakakaaaaa...

Lydia berkata...

Chive=Kucai

looks really good, well done!

Juwita Jamaludin berkata...

Ika sayang.. Cantik sungguh gyoza mu itu.. Tertarik dihati... Bolehla try2 nanti...;)

Sheila Shafeareen berkata...

As'salam i like this...nak try gak..mmg cantik klim gyoza ni...

Fiza Nordin berkata...

amboi...bz sungguh mek siam ni.... apelah yg d bzkan tu agaknye yek....

indahhouse berkata...

Salam ika,
:D bagaimana rumah baru? tgah wat pe tu? nape cuti lama? aiseh... panjang pulak saya tanya. windu... tapi malu. hehe..
moga dipermudahkan segala. dekat ramadhan dah ni. jangan main sorok2 lagi tau. :))

cikmanggis berkata...

cantiknya:)kena cuba jugak ni.apa khabar ika?semoga semuanya sihat walafiat.

Ummi berkata...

Assalamualaikum Ika cayang oiii..cantik banget dumpling mu ituuu..akak tergoda sungguh..x penah makan dumpling pun, keji kan tekak akak..heheheheh