Sabtu, 14 Mei 2011

Kuih Udang

_DSC0003
KUIH UDANG

Salam sabtu sume :-)

Alhamdulillah wes waras meneh blogspot iki dino! Haih! Baru nak panaskan dapo kat sini blogspot buat hal 2 hari nii... Buat semua yg tinggalkan komen kat 2 entry terakhir mintak maaf byk2 bukan kita yg padam, sume ini yg bertanggungjawab adalah blogspot.com huh! Kat komen n3 sebelumnyer pun ada komen yg dah hilang! ghaib betul! sib baik bukan entry2 yg dah dipublishedkan hilang kalau tak.. kalau tak apa? wakakaka...

Malas nak bebel byk2, ninja g jepun ank bujang yg sulong g camp, sunyi betul rasa kalau tak keja nak bergaduh jer dgn bujang sorang tuu.. kiranyer merehatkan peti suara jap dlm beberapa hari ni hihihi... Resepi kuih udang ni dr umah KAK HASUE, maceh ya kak! sblm ni biasa buat mcm ni cuma tak letak pulak bwg ditumbuk sbb lebih kurang dgn cucur udang, org2 dlm umah ni cerewet, sume2 nak kena kopek baik buat mcm ni telan terus sumenyer, kerja kita pun senang hihihi... Mintak ijin resepinyer kak sue! macehhh!!! Mood kurang sikit ari ni maklomlah sibuk dgn 3 harinyer baju tak gosok lagi ahahaha...


Kuih Udang
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan2:

  • 250g Udang tanpa kulit (saiz L lagi best) tanpa kulit - ambil 5-6 ekor untuk dicincang halus atau tumbuk sekali bersama bawang merah)
  • 1 cawan tepung gandum
  • 3/4 cawan air
  • 1 ulas bawang merah*ditumbuk>>yg ni kita tumbuk dgn sakura ebi kasi rasa udang yg lebih :D
  • 1 tangkai cili merah*
  • Daun bawang & Daun sup- diracik halus>>letak chive
  • Garam dan perasa secukupnya
  • Secubit gula
  • Secubit soda bikarbonat
  • Pewarna kuning untuk warna menarik
  • 1sb Minyak Jagung>>kita tambah kasi rangup :D

_DSC0004
Kejadadian kuih udang kita ni mmg gerutu sbb kita hiris besar2 sume sayur dgn tak suke lah yg kulit licin :D

Cara2:

Bahan2 * ditumbuk /dikisar lumat.-cili boleh juga dihiris halus
Di dalam bekas, satukan tepung gandum, bawang merah, cili , garam dan perasa, gula dan pewarna kuning.
Tambahkan air sedikit demi sedikit sambil dikacau dengan hand whisk.(utk adunan yg benar2 sebati lebih baik guna wisk nih)
Tambahkan daun bawang,daun sup serta cili cincang dan udang yang dicincang halus.
Panaskan minyak dan celupkan udang ke dalam tepung dan goreng sehingga keperangan..
Sedia dihidang untuk minum petang atau sarapan pagi..sedap dimakan begitu sahaja atau dicicah dengan sos cili kegemaran anda..

14 ulasan:

Mas berkata...

ika..nak sikit cucur udang tu..
sedappnya dicicah ngan sos..

Sue @ Nenie berkata...

Salam Ika...Sedapnya cucur udang buat sarapan...itu lerrr 2 hari xdpt nak log-in rasa mcm ada yang kuranggg je kannnn

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

apik yo..cucur udang ne...nyalok sitik ...

anymz berkata...

yuuuuhuuu...sedapnya cucur udang..cicah sos..perghh..sodap..sodap..akak nak sepiring penuh ya ika.sos bagi lebih..takmo cili sos maggi ya..mau yang buat sendiri..demand nih..hehe

izahdaut berkata...

aku suke gak cucuq udang. eh kuih udang ye... sedap tu garing gitu. nak skitttt

Ijan berkata...

Salam Ika,
Mujur le demam blogspot tu tak lama kan..kalau tak susah juga.... :)
Wah ini kuih udang cicah dengan kuah kacang sodap ni ika...

Tanpa Nama berkata...

Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog
that automatically tweet my newest twitter updates. I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

Feel free to surf to my webpage :: Big Idea Mastermind

Tanpa Nama berkata...

Hi, i feel that i saw you visited my web site thus i came to return the prefer?
.I'm trying to in finding things to enhance my website!I guess its good enough to make use of a few of your ideas!!

Look into my web-site - novostar hotel gngen

Tanpa Nama berkata...

Home Made Skin Tag Removal - 5 Tips For Home Skin Tags Removal Do you have problems with skin tags and don't know what to do. There are alternatives to having a skin tag froze, burned or cut off. Click OK and wait a second or two for the effect to be applied.

My blog post https://celockbox.com

Tanpa Nama berkata...

Perineoplasty (or Perineorrhaphy) has an objective of making this
area look normal by cutting out excess skin and flaccid skin tags.
The good news is that normally they are benign tumors that won't affect your health. The skin tags will be cut with a method that is in accordance with their location on the body and size.

Look at my blog ... How to Take Off skin Tags

Tanpa Nama berkata...

Today, I went to the beach front with my kids.
I found a sea shell and gave it to my 4 year
old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the shell to
her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.

She never wants to go back! LoL I know this is totally off topic but I
had to tell someone!

Also visit my weblog ... hot mail com ()

Tanpa Nama berkata...

Hi to all, how is all, I think every one is getting more from this site,
and your views are pleasant in support of new people.


my blog ... san francisco Hotel reservations

Tanpa Nama berkata...

Woah! I'm really digging the template/theme of this site. It's
simple, yet effective. A lot of times it's very difficult to get that "perfect balance" between usability and visual appearance. I must say you have done a great job with this. Also, the blog loads super fast for me on Internet explorer. Excellent Blog!

my website :: it company insurance

Tanpa Nama berkata...

It's actually a nice and helpful piece of information. I'm satisfied that you just shared this helpful
info with us. Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.



my weblog; http://look-at-that.com/story.php?id=232002