Selasa, 10 Mei 2011

Talam Sagu

_DSC0100
TALAM SAGU

Salam pagi sume :D,

Oh tidakkkk!! tak boleh lama2 sebab kena hadiri meeeting kat tadika dak kecik jap g.. lepas tu tgh hari karang ada latihan telefon menelefon dr sekolah, tak reti nk ckp dlm bahse melayunyer :D ohhh...hari ini sya sgt sibuk, oleh itu jemput makan talam sagu ni dulu :-)

Resepi dr umah KAK ANIM, rasanyer sume org dah byk yg buat, kita baru nak masuk gear 2 terkedek kedek nak kejar menu2 yg best2 nii byk betul plan kat kepala naik serabut rasa sbb tak tahu mana satu yg nak dibuat dulu :D tak pe tak pe skrg ni tgh demam mac, semalam petang dah buat lagi tunggu hasilnyer esok bersama fillingnyer sbb belum siapkan lagi fillingnyer, hasilnyer??? tunggu n3 esok ya insyaAllah, kita layan talam sagu dulu tuk hari ni :D Mcm biasa mintak izin n halal resepinyer ya kak :-) macehhh!!

TALAM SAGU

bahan2 Lapisan bawah

  • 2 cawan santan cair
  • 1 cawan sagu-cuci dan rendam sebentar
  • 1/2-1 cawan gula pasir-akak letak 1 cawan
  • garam secukup rasa
  • pewarna merah secukupnya

cara membuat

  • Sapu acuan dengan minyak dahulu
  • Gaulkan semua bahan hingga sebati
  • Tuangkan ke dalam loyang dan kukus selama 30 min
  • Cakarkan permukaan lapisan bawah dengan garfu
  • Letak adunan lapisan atas


_DSC0095

bahan2 Lapisan atas

  • 3 cawan santan pekat
  • 1 cawan tepung beras
  • 1 sudu teh garam

cara membuat

  • Gaulkan semua bahan supaya rata
  • Tapiskan ke dalam kuali tak lekat(non stick pan) dan kacau sebentar atas api
  • Apabila nampak pekat tutup api dan tuangkan ke atas lapisan bawah
  • Kukus lagi lagi selama 20 minit

25 ulasan:

Mas berkata...

ika...nak seketoi talam sagu tu....
kak mas suka sangat talam sagu ni...
sedapppp kan...

amboiii...cantik la talam sagu ika....hijauuuu

anymz berkata...

terima kaseh kerana sudi mencuba ika..tapi kan.....kenapa ek..talam ko lawa sangat...aduuuuh..ulang lagi sekali ek..talam yang lawo...hehe..bikin ngences dah ni..rasa macam nak buat balik..musim panas2 ni memang sesuai sgt kan?

Fiza Amran berkata...

ika.. comel nya talam awak..

Wanieyra berkata...

Salam ika...dah lama betul tak makan talam sagu ni, nak buat malas....minta sini 2 ketul. utk bf kita pagi ni....Nak kek tak?

K.Nor berkata...

wahh dah start guna silicon mould ek.. hehe

Sofea berkata...

cantikla talam sagu ika....hijauuu, i like! :)

Nur Ede berkata...

Assalam ika...
Woow lawo betoi talam sagu ika... putih ngan ijau nie yang buat akak trghuda nie... aci tak akak nak ngendeng... hehehe

Sheila Shafeareen berkata...

salam wah dah buat yee..akk punya dah lama habis....cantik jernih aja kehijauwan sagu tu...rasa 3 ketul

indahhouse berkata...

Salam ika,
wah.. cibok tul dia. :D
nak mengendeng kuih talam sagu. jernih sagunya, cantik warnanya. ertikata, bagi org suka makan macam saya ni, rasa nak ngap lah!

zarin berkata...

canteknyaaa talam sagu ni...tergoda akak...ish tk buleh jadi ni..harus ku buat jugak nih hikhik

Yatie berkata...

betullah kata K.Anim tu...cantik sangat..cantik sangat talam sagu Ika ni...suka tngk....kalau dpt rasa betul2 lagilah best..

CT Delima berkata...

Assalamulaikum Ika

kak ct lom sempat nak buat kuih ni, insyaAllah, bila ada kelapangan kena cuba gak. tak adalah orang kata kena tinggal ketapi lak kang... hehehe

izahdaut berkata...

wee wiiittt.. bila ko start kembali neh.. musti paha ko dah tak laga laga kan..hahahahha..
aku cam tu gak.. bila nak turun kilo neh.. adeh.. ikaaaa aku nak skit kuih ni. ko tak leh makan banyak sangat. maintain kan kan

norlie berkata...

arah... dah pikup sekarang ni.. laju nampaknya..

Ayu berkata...

Assalam ika,
wah ada talam sago kat sini lah..
memang confirm virus biji sago sedang berluluasa ..hahaha..cantik kejadiannya tu ika..

anie,Nagoya berkata...

Apa yg nak ku kata, talam cam ne rasanya eak?dah berpuluh thn tak mkn.buat lagi le.alasan tak geti.tak abis pos sini.

zai@umiaiman berkata...

wahhh i like...yg kaler2 ijau2 ni...cantik sgt talam sagu ni..

HALAMANKU berkata...

Salam windu Ika... harap sihat2 jek.. lamanya tak wat onar kat dapo Ika... suker talam sagu tu.. sedap... macarons selalu nampak tapi x pernah makan nampak sedap n santeq he he he

cik cek berkata...

Ika ....talam sagu telah mengoda...warna hijau dan putih yang sangat serasi...tgk2 jelah...nak rasa nak makan kenala buat...bila la kak cek nak buat ek...lum sampai seru lagi nak wat talam....:)

mokwonik berkata...

dear ijah salam rindu di awan lalu..widuriiii!! alamak terkeluar lagu broery marantika lah pulok!!
mokwo tak masuk gear pun lagi talam nih..nampak mcm leceh jerr nak melapis2..hihi alasan lagi pun mokwo tak dek silikon mould..takut tak jadi lak talam nih!
gebuuunyoo macs mu di bawah sinun!

Nuridah berkata...

Ikaaa,cantik talam sago tu...suapkan akak boleh tak? Akak dh gosok gigi...hehehe.

ShashaCatering berkata...

Nampak cantik, tentu sedap kan?

Thanks for the good idea.

saya tak pernah cuba sebelum ni. Nanti nak cuba lah... ;)

Juwita Jamaludin berkata...

Ika.. Tergoda dgn talam tu..:) nak juga la ada lagi tak.. Hihihi

Ummi berkata...

Ikaaaaa...akak suka tau kuih2 sagu camni...agak2 boleh hantarkan tuk akak skrg ni tak...xdan2 dah rasa nak songlap masuk molot nih haa...hehe

fuzidss berkata...

nak cuba..