Khamis, 19 Mei 2011

Kuih Lapis Sago

_DSC0144
KUIH LAPIS SAGO

Salam pagi khamis sume :-)

Hari ni mood kurang, pastu pagi tadi ni bgn lambat, kelam kabut buat bekal.. ditambah tambah pulak berita tak sedao ddgr...aaarrrghhhhh.... terus moody sampai skrg.. Pastu buat kuih lapis sago ni sampai tersilap, kaler pun mcm kaler org sakit jerrr huh! Jom tgk resepi malas nak citer byk2 :-(

Resepi ambik kat umah MAK AYU SG, mekaseh mak ayu! mintak izin n halal resepinyer!

KUIH LAPIS SAGO

Ingredients:-
Bahan A
90g gula melaka
25ml air
1 helai daun pandan
(masak bahan2 atas dan tapis, buang daun pandan)

Bahan B
250g biji sago, direndam 1 jam dan toskan
150g kelapa parut,yang telah dibuang kulit arinya
garam

Bahan C
130g gula kastor
50ml air
1 helai daun pandan
(masak bahan2 atas dan tapis, buang daun pandan)

pandan paste-(Ayu tambah)
sedikit pewarna merah dan hijau

_DSC0148
Tuang kuah santan hihihi...

Method:-
Satukan biji sago yang telah direndam dan toskan tadi bersama dengan kelapa parut dan garam.
Kemudian bagikan kepada 3 bahagian yang sama banyak.1/3 bahagian dicampurkan dengan bahan A, dan gaul rata. Campurkan bahan C kedalam 2/3 bahagian yang tinggal. Gaul rata. Ambil 1/2 dari bahagian ini di campurkan dengan warna merah, ketepikan, 1/2 lagi dicampurkan dengan sedikit pandan paste dan warna hijau ketepikan.
Alas loyang 7x7 inci dengan plastik wrap. Masukkan sago yang berwarna merah dan kukus selama 10-15 minit. Angkat dari kukusan dan ratakan( macam nak ratakan pulut serimuka), hingga betul2 padat & rata. Masukkan sago biji yang dicampurkan dengan air gula melaka tadi dan kukus selama 10-15 minit. Angkat dari kukusan dan ratakan. Diakhiri dengan sago yang berwarna hijau+pandan paste dan kukus selama 30-40 minit atau sehingga masak. Biarkan betul2 sejuk baru dipotong.
Sources:- My secret recipes volume 4- delightful sweet treats. + with some adjustments from me..

12 ulasan:

indahhouse berkata...

Salam ika,
Morning! hehe.. first time saya nengok lapis sagu. sagu kan lembik, ika.. camana lapis ya? sabar betul ika mmbuatnya. dalam moody pun tangan masih menjadi. ceria-ceria sokmo ika. Saya bawa karipap malam tadi. hikhik...

izahdaut berkata...

mek.. ko napa moddy moody neh?
kuih lapis? lapis? kikikiki... lepuk ika balik.. apa kuih lapis lapis neh!

tapi cantik je tu lapis nya

Kamalia berkata...

alala..cik ijah..nape nak moody meh?xbest la cmtu..mendung je bangkok tu jdnye..eh,lapis tu dah cukup cntik dah..kaler pun nice jek.

Ayu berkata...

Assalam ika,
kenapa ika?..ada berita tak baik ke?..sabar ya dear..harap ika, jangan fikir sanagt & effect your day..kuih lapis dah oklah tu..tapi manisnya ok tak ika?..

HALAMANKU berkata...

Apa nak jadi ngan dak Ika ni? ngah2 xde mood bleh melapis? kalu mood baik tak tau per jadi... he he he rajinnyer Ika.. mga yang baik2 jer Ika...

Mas berkata...

cantik kuih lapis kau ika...
tinggi....
bak seketoiii...

Wanieyra berkata...

Ika!!!!!!!!!!!! sama tapi tak serupa..hehehe. tak pelah ye, asalkan sam2 ada biji sagu.HAHAHA

Juwita Jamaludin berkata...

Ika nak kuih tu nak rasa bawa pinggan ni.. Sabar ye.. Have a nice day

CT Delima berkata...

As'salam Ika

nape pagi2 moody, kang muka tak cun nanti :) apa pun harap semuanya baik2 lah ya. banyakan bersabar selalu.

Kira rajin lah ika ni melapis2 kuih sago ni. kalau k.ct tak tahu rajin ker tak.

anie,Nagoya berkata...

Cerah meriah apa wane tu.mata ko je sakit.hihihi..... ni pesal berbad mood ni?apa motif berita tu.ce cita.....ce cita

cikmanggis berkata...

awat tak de mood pula?sabar ya..sabar...eh sedap tu nampak luih lapis sago ni.Minta se tupperware boleh hehe.Ceria ceria selalu.

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam ika..

ngapa moody nih? harap2 semua beransur ok semuanya yer..
tp akak salute ngan ika.. dlm2 susah hati moody pun gambar tetap mantop..!! hehe.. ehh.. saper kata kaler tak cantik? akak tgk cun apa kaler tu.. ceria lagi oren2 tu..