Khamis, 12 Mei 2011

Takoyaki

_DSC0067
TAKOYAKI

Salam kembali sume :D,

Rasanyer sejak berenti berblogging lama tak buat takoyaki kecuali masa bulan 3 kalau tak silap, masa tu ada jamuan perpisahan kat tadika, kena bwak 2 jenis makanan, kita bwk takoyaki dgn roti jala>>psst>>sume ckp sedap! kembang sekejap wakakaka.... alhamdulillah sume makan abis roti jala dgn kari ayam n takoyaki ni sekalii :D da da da.... jom makan takoyaki! Buat sendirik puas hati :D dpt byk leh mkn berketul ketul hihihi

Untuk resepi ni dr DULU KINI dan SELAMANYA menggunakan resepi yg sama dr japanesefood.about kalau kat supa tu ada jual yg readymade punyer tp ada yg boleh dimakan dan ada yg tak boleh dimakan, yg ada kat supa ni kebannyakannyer tak leh dimakan kalau jenama top value boleh makan malas pulak nak ke sana sbb jauh, baik buat sendirik :D

Ingredients:
  • 1 2/3 cup flour
  • 2 1/2 cup dashi soup
  • 2 eggs
  • 1/2 lb. boiled octopus, cut into bite-size pieces
  • 1/4 cup chopped green onion
  • 1/4 cup dried sakura ebi (red shrimp)
  • 1/4 cup chopped pickled red ginger
  • *For toppings:
  • Tenkasu(serdak lebihan selepas menggoreng tenpura)
  • katsuobushi (dried bonito flakes)
  • aonori (green seaweed powder)
  • Worcestershire sauce or takoyaki sauce
  • mayonnaise


_DSC0063

Preparation:

Mix flour, dashi soup, and eggs in a bowl to make batter. Thickness of the batter should be like potage soup. Put oil inside cups of a takoyaki grill pan. Pour batter into the cups to the full. Put octopus, red ginger, and green onion in each hole. Grill takoyaki balls, turning with a pick. When takoyaki become rounds and brown, remove them from the pan and place in a plate. Put sauce and mayonnaise on takoyaki and sprinkle bonito flakes and aonori on the top.
*makes 4 servings


_DSC0045
Bahan-bahannyer~~

_DSC0046_DSC0051
Adunannyer cair ya tak pekat...


_DSC0056_DSC0059
Golek2 dan siap untuk di ngap!!!

11 ulasan:

Sue @ Nenie berkata...

Salam Ika...Sedap takoyaki ni...Biasa beli je kat jusco, tapi mahallah...Bilalah nak beli acuan sendiri yaaaa.....

Tanpa Nama berkata...

sedapnyaaa tako akak nih..kat mane beli acuan yg byk lubang tu?senang kan leh buat byk2 skli harung..

as

K.Nor berkata...

mabeles!! tunggu along balik dulu la baru buat :)

Sheila Shafeareen berkata...

Fv kita org semua dlm rmh ni kalau h jasco mesti beli x cukup 3 ketul mesti oder tambahan punya..nak but acuan x dok....le...buat lempeng jepun le nampaknya...

Rabiatun Adawyah berkata...

waaaaaaa...nak 5 ketoiiiii...

Ummi berkata...

Ikaaaaaaaaaaaaa..bila nak hantar satu tipuware kat akak? Waaaaaaaa..akak ni acuan ada...bahan mcm xda jek...itu bonito flakes xdak jual kat Ktn laaa..uwaaaaaaaaaaa

Sofea berkata...

ayoyo ika..tgk manyak sedap lo..tapi seumur idup x pernah makan itu takoyaki lagiii....boleh post Penang sikit ka..:p

Nur Ede berkata...

Udah malam2 baru boleh singgah... ada lagi tak takoyaki ikaa... akak x pernah makan lagi nie... nampak cedappp nyer..nyumm..nyummm

Ijan berkata...

Salam Ika,
Kite jugak la yang tak pernah merasa takoyaki ni. acuan takde, acuan kuih cara ada ler. hehehe..

Cantiknye macarons Ika buat tue... terpesona i tengok. Smooth je lapisan atasnya. Kite punye bertanduk bagai.wakakaka :)

fara dean berkata...

Assalammualaikum..
Wahhhhhh..lama betuii tak masuk dapur ni..kabare?
akak tgh cuti masak! ada sebab..huahuahuaha

fuzidss berkata...

sedap...terliur..rasa dan2 ni nak pi sacc mall ni ha