Rabu, 18 Mei 2011

Lemon Yogurt Cake

_DSC0026
LEMON YOGURT CAKE

Salam kembali sume!!!

Hari ni misi utama mau keluar carik barang :D gini lerrr kalau budak2 tak de sya lenggang kangkung jalan sensorang tak tentu pasal cari itu ini, ukur jalan sana ukur jalan sini wakakaka..... Nak carik apa ya? Biasanyer kalau g kuar sensorang gini kita jarang masak n jarang makan kalau dah kat luar tu mmg tak makan setakat duduk2 ngeteh dgn sekrim jerrr :D perut kenyang jer tau mkn sekrim hihihi...

Layan kek beberapa hari lepas masa blogspot tgh mabuk2 gituuu.. Ramai dah yg buat kek ni, nak sebut nama takut termiss salah sorangnyer IZAH suke muffin, lagi sapa ya? alamakkk kan dah kata! kita ni lupa yg teringat ingat ni kan byk yg dah derhakakn resepi ni, sbb ai suke lemon mahal ke tak lain citer kita buat2 tk nmpk harga lemon tu tp kalau dah darurat sgt guna jerlah apa yg ada kan kan kan kita yg buat dia :D Resepi asal dr FOOD NETWORK telah dipopularkan oleh blogger terkenal KAK UMMI!!!! kita cnp dr umah izah, mintak halal n izin resepinyer! Terimaaaaa kasihhhhhhh!!!!! btw, kek ni moisttt sgt! sekian~~

ORANGE YOGURT CAKE
Resepi : Food Network
Terjemahan dan ubah: Izahdaut

Bahannya
  • 1 1/2 cwn tepung serbaguna * guna tpg gandum>>ikur resepi asal
  • 2 teaspoons baking powder
  • 1/2 teaspoon garam
  • 1 cwn plain yogurt
  • 1 cwn gula * kurangkan sikit
  • 3 biji telur A * saya guna 3 1/2 biji M size
  • 2 teaspoons parutan lemon *saya guna orange
  • 1/2 teaspoon pure vanilla extract
  • 1/2 cwn minyak sayur *saya ganti mentega cair
  • 1 sudu besar orange sunquick *saya tambah>>Tak buat sbb ikut resepi asal
  • 1/3 cwn jus lemon diperah * saya guna perahan oren>>ikut resepi asal
  • 1/3 cwn gula
  • For the glaze: * saya tak buat>>kita pun tak buat :D
  • 1 cwn gula
  • 2 sudu besar lemon perah


_DSC0030

cara:


1. Pnaskan ketuhar ke 180 C dan griskan loyang dan alas dengan baking sheet.
2. Ayakkan bersama tepung, baking powder dan garam ke dalam mangkuk.
3. Dalam mangkuk yg lain satukan yogurt, 1 cwn gula, telur, parutan orange dan vanilla. Kacau sebati kesemua bahan.
4. Perlahan2 masukkan bahan kering ke dalam adunan basah tadi. * yang ni saya tukar cara. Saya masukkan bahan basah ke dalam bahan kering. Kacau sehingga bahan2 sebati.
5. Dengan menggunakan spatula getah, kacau perlahan2 minyak ke dalam adunan tadi. Pastikan semuanya sebati.
6. Bakar adunan selama 50 minit.
7. Sementara itu, masak 1/3 jus orange bersama 1/3 cwn gula sehingga gula hancur. Ketepikan.
8. Apabila kek sudah masak, biarkan kek selama 10 minit dulu. Kemudian perlahan2 letakkan kek di atas baking rak.
9. Sementara kek suam, tuang adunan orange dan gula tadi ke atas kek dan biar ianya meresap ke dalam kek. Sejukkan dan kek sedia dihidang.


15 ulasan:

Mas berkata...

kak mas baru nak komen roti jala tu..dah kluar lemon yogurt kek lak..
sedappkan ika kek ni...
kak mas suka...
cantik la kek tu.....

Ayu berkata...

wah dah ramai juga yang mencuba kek lemon ni ya..sedap nampknya tu ika..

Sheila Shafeareen berkata...

hemmm nak dua keping yg dah siap potong..ok can tik menarik leh masik list ni..nak g cari lemon pulak...

K.Nor berkata...

ijahhhh jap la.. nak pakai tudung dulu ni.. nak itut gak g ronda2 hehe

CT berkata...

sedapnyaaaaaaaaaaaa...lapoooooo

Anawahid berkata...

oittttt... nk gi ngenjer ke???... heeeee.... seblom ngenjerrr bak mai dlu 2 potong... heeee

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

wahh.. kalau akak dpt gi kuar jalan sensorang.. seronok wehhh!! boleh meronda carik barang dapur tanpa gangguan.. hehehe.. skrg dah payah nak jalan sensorang tanpa diekori oleh anak2.. kecuali kalau sengaja ambik cuti.. hehehehe...
betul ler.. nampak moist kek tuu... mesti best.. masam2 manis..

izahdaut berkata...

weh kuar sorang2 mana rock.. ajak la ai skali.. ukur jalan ek.. ke ngukur kedai baking neh. bukan pasal sangat mek siam neh.. hehehehe.salmat mengenjoykan diri. sekeh kepala makan eskrim lak!!!!
kek ni mmg best!!

Ummi berkata...

Ikaaaaaaaaaaa....time kasih sbb sudi buat akak terliur kembali...hahahhaa... Mmg best kan kek nih...sangat puashati... Buat Ayu, sangat rugi kalau x cuba...jgn ego tengok jek...hahahahhahahha..cubalah Ayu, mmg sedaaapppp..

AZLITA AZIZ berkata...

nak cuba jugak lah.. nampak sedap! dan moist..

cikmanggis berkata...

Kek Ika ni nampak Mahai hehe.Sedap kek yang ada bau bau lemon ni.

Nieza berkata...

Assalammualaikum Ika, wahhh menarik tgk kek lemon mu itew..terguda sudah tapi akak ni masih dok panaskan enjin lagi..haha dah lama cuti msk ni malas tul nk masuk dapur..hehe

lina berkata...

salam arah - ramai nyer yg dh buat teruja nyer.

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

As salam ... tinggal dua slice jer ker..

ibh berkata...

Nak try..nak try....ngeeee..(^_^)