Selasa, 23 Mac 2010

Cendawan Goreng

CENDAWAN GORENG

Salam kembali n akn kembali esok hari insyaAllah :-),

Cemil2 tuk ptg niii rasa lapo lah pulak hihihi... semalam dah beli cendwan ni kan kalau simpan lama2 dia meresap air dah tak sedap! Dah buat dulu nii tp lupa lg lah resepi sapa tp yg pasti ada nama KAK HANA dan nama MAMAFAMI hihihi... yg pasti mekaseh!!! for sharing!! Kita cnp lagi resepi yg senang sgt ni ya hihihi... jemput makan, sekali makan jer ni tak de simpan2 :D

Updated>>resepi asal dr MAK CU MAMAFAMI, mekaseh ma bgtau! kita ni kdg lupa betullah hihihi...

CENDAWAN GORENG

Bahan-bahan
  • Cendawan tiram secukupnyer - siat2
  • 1/2 cwn tepung kentucky
  • 2 sb tepung gandum>>yg ni kita letak 1sb tepung ubi+1sb tepung gandum
  • 1 sk serbuk kari
  • secubit garam
  • air secukupnyer
  • sambal kicap - utk cicah.

Cara-cara
  • Panaskan minyak. pastikan minyak betol2 panas utk menghasilkan cendawan goreng yg rangup! dan masa menggoreng api jgn kuat @ slow sgt.
  • Sediakan batter. Campur semua bhn kecuali cendawan. agak2 la yer tahap kecairannya.
  • Bila minyak dah betol2 panas, renjis2kan batter tadi ke dalam minyak. kemudian celur cendawan satu persatu ke dalam batter dan goreng terus hingga keemasan.
  • Angkat dan toskan.
  • Hidangkan bersama sambal kicap jika suka.

3 ulasan:

Yat Maria berkata...

Ika..I suka cedawan oyster kalo digoreng ranguppp!!! sedapppppp...nanti weekend nak pi cari

openid berkata...

Salam Ika,
Cendawan goreng ni sedapppnye.... memang kite suke. dulu selalu beli yang makcik2 jual kat gerai2 tue... cicah cili saus fuh.... best nye!
Ijan

MamaFaMi berkata...

Ika pun buat juga ye. Ini resepi Mak Chu, my sister. Ma suka makan, tapi malas nak buat. Mmmm bilalah mak chu ni nak buatkan mama lagi cendawan ni ye...