Khamis, 18 Mac 2010

Kuih Bakar Pisang

KUIH BAKAR PISANG

Salam n selamat pagi sume :-)

Punyer lah kan tak puas hati, ninja tu balik dr kerja kita suh singgah supa carik pisang! hihihi.... sib baik ada, kira tak nyusahkan sbb jalan balik umah sehala dgn supa kat sini jdnyer tak de alasanlah kan kalau tak nak singgah sbb dekat pastu balik pun tak lambat :D.. Yeaaaaa!! dapat jugak buat kuih bakar pisang nii :D sedap tuuuu.. suke kerak2 yg ni lah! lg sedap lemak2 gitu! lg 10 min dah nak habis kita sapukan butter kat atas dgn tepi2 permukaan kasi dia tergoreng sikit kerak2 dia, walah!! mmg enak banget!.. dah byk umah dah buat kuih bakar pisang ni, umah KAK AYU SG, MAMAHAWA SG, KAK YATIE US, rumah sapa lagi ya lupa pulak! sbb byk sgt umah yg dah buat sampai lupa :D Resepi asal dr umah CIKGU ZANA, mekaseh cikgu! enak banget sih kuih mu ki.. cop jempol :D n macam biasa mintak ijin resepinyer ya mekaseh!

KUIH BAKAR PISANG

Bahan2
1 sisir pisang masak ( 10 - 13 biji).. di lenyek kasar ..>> kita guna 2 biji pisang montel utk stgh adunan :D
1 cwn tepung*
3/4 cwn gula*
1 cwn santan*
1 cwn susu sejat/cair*
1 biji telur*>>yg ni kita betul2 lupa nak masukkan ehehe...
2 sudu besar butter*




Cara2
1. Blender semua bahan*
2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter
4. Bakar 180C selama 1 jam.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
5. Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi bestt

2 ulasan:

Azita Zain berkata...

2,3 ari ni kenapa suma org buat kuih bakar pisang ni? virus apa yg sedang tersebar ke seluruh dunia?

indahhouse berkata...

salam ika,
nak kue bakar pisang! semerbak bau kat sini. hehe. kita cnp paratha roll. thanks...