Isnin, 15 Mac 2010

Kek Pelangi

KEK PELANGI
di tgh hari :D

Salam kembali pd yg masih kembali :D,

Ni kek panas2 lagi woo... tak leh thn tgk kek yg santek ni kat umah KAK UMMI, KAK ZAI KAK MAZ n .. dah nmpk kat umah kak ummi terus masuk list pastu nmpk kat umah KAK MAZ tak jugak buat2 huh! last singgah kat umah KAK ZAI, HARUS buat! mmg kita suke kek2 cenggini ala2 kek butter gitu! sedap! bhn pun tak nyusahkan sume dah ada.. td pg ni sambil kemas sambil pekik2 jd lah kek sebuku nii :D budak2 dah mula cuti niii mmg keja jd tarzan jer lah.. nak jadi hulk tak leh kang sume brg musnah! :D hihihi... lembut lembap sedap itu yg boleh dgambarkan dgn kek kat atas tuuu.. mana yg suke leh buat mana yg tak suke jenis2 kek mcm ni tak patut buat kecuali kalau nak sedekah kat jiran2 hihihi... Mekaseh kakak2ku semua! mintak izin n halal resepinyer ya :-) Resepi asal dr CHEF NORAINI.. tenkiu for sharing sumenyer! :-) upah sorang sepotong yg kat bwh tu ya :D cnp dr umah KAK ZAI.. :-)

KEK PELANGI

Bahan-bahan :-
  • 250g mentega
  • 220g tpg kek *
  • 1 s/k serbuk penaik * (bahan * diayak bersama)
  • 200 gm gula kastor
  • 4 biji telur gred A
  • 5 s/b air susu
    1 s/k esen vanila
    sedikit pewarna merah, hijau dan kuning



Jgn juling2 tgk belang2 kek nii kita tgk lama2 pun naik juling mataku huhuhu..

Cara-Caranya :-
  1. Gris acuan bulat . panaskan ketuhar 180c.
  2. Pukul mentega + gula dgn kelajuan sederhana hingga kembang dan putih.
  3. Perlahankan kelajuan dan masukkan telur sebiji2 dan pukul sebati.
  4. Masukkan tepung yang diayak sedikit2 sambil dikacau dan masukkan susu + esen vanila. Gaul rata.
  5. Bahagikan adunan kpd 3 bahagian, Warnakan merah, hijau, kuning.
  6. Ambil 1 senduk adunan kuning dan tompokkan di bhg tengah acuan. Kemudian ambik satu senduk adunan merah dan tompokan di atasnya. Akhir sekali warna hijau ditompokkan di atas warna merah. Ulangi proses ini hingga habis.
  7. Goyangkan adunan supaya rata. Bakar 180c selama 1 jam.

Yg ni untuk sume org pandai2 bg ya :D

5 ulasan:

Kamalia berkata...

salam ika...sedapppnye kalau dpt makan pns2...nyumnyumnyum..rajinnye..:D..(sy ptg ni buat cekodok je..hihihi..malula..:p)

Sheila Shafea berkata...

salam ika wah tetarik menarik kek pelangi tu calor yg menawan hehehe

npk naik yeee kek tu...

sonata anak kancil berkata...

wow kaler pelangi gitu....akak ni tak ade keje lain...nak C & P...nampak bahan2 tu ade...boleh la godak2...he3x TK

Yat Maria berkata...

slam Ika..canteknya kaler2 tu...belum makan lagi dah nampak sedap...kok sepotong bagi2...ishh..nak kena rebut ni ;)

Datin El berkata...

salam ika ...comeynya kek ika ni..tergoda ngan kalernya..