Rabu, 17 Mac 2010

Spicy Glass Noodle Salad

SPICY GLASS NOODLE SALAD

Salam kembali sume :-) n tgh buat apa tuuuu?? :D

Alhamdulillah hujan sekejap ni td dr pg mendung jerr ni haaa.. pastu ada org baju merah ni berkonvoi ala2 konsert bergerak pulak kat bwh ni bising betul! mmg kurang kerja sgt lah tu huhuhu....ok ok, menu ala2 diet sekali lg :D hihihi.. sgt pemes kat sini tp kalau tgk kat supa dia org campur dgn sosej sah2 mmg sosej yg dia org gunakan tuuu kan kan tahu kan.. :D Resepi atas ni kita tanyer sorang maid yg kerja dgn family japan kat sini maid yg selalu byk ckp yg tak bg langsung org cakap, dialah tuu huhuhu... Buat Kak Fiza@ Tulip, kalau terbekenan dgn resepi ni leh cuba kita pun tak tahu lah rasa sebenar salad ni, tp mmg best! kata maid tu dia masam2 pedas lg masam dr kerabu2 biasa tp kita kurangkan lah lime juice ni td, tak mo lah masam2 sgt biar ikut tekak masing2 nak rasa yg mcm mana k ;-)

SPICY GLASS NOODLE SALAD
Bhn2 Salad:

  • Segenggam suh un yg telah derndam dgn air panas
  • 1 Biji Tomato dpotong berbaji nipis
  • 1/2 Biji Bawang Besar dihiris nipis terpulang ikut selera masing2
  • 1 pokok Daun sup di potong lebih kurang 1 inci
  • 1 pokok coriander potong lebih kurang mcm daun sup juga
  • 6 ekor Udang dbuang kulit n drebus sekejap
  • 2 Ekor sotong size kecik2 jer, potong bulat n rebus
  • 1 batang Serai dihiris nipiss
Bhn sos:

  • 2 biji bwg putih dcincang halus
  • 3 biji lada kecik dcincang halus
  • 2 sb sos ikan @ nampla
  • 1 biji lime dperah ambik jusnyer
  • 1/2 sb gula atau lebih
  • Garam n ajinomoto kalau suke



Cara2>>

Hiris bhn2 sayur, n ketepikan.. Celur bhn2 seafood kemudian toskan n ketepikan..
Untuk sauce pulak, cincang bwg putih n lada kecik td n masukkan dlm mangkuk, selepas itu masukkan sume bhn2 cecair n rasa ikut kepdesan masam n manis.. Kalau nakkan berkuah sikit kena lebihkan sikit dr kuantiti adunan asal lebih kurang stgh portion lagi.. Kemudian gaul2kan sume bhn sayur n seafood, sedia tuk dmakan dgn nasi panas, selamat mencuba! :-)

2 ulasan:

openid berkata...

Salam Ika,
Rinduunye ai kat yuuu... sedap betul nampak suun salad tuh.. mengancam sungguh cara posingnye... ada sotong ngan udang lak tue... masam2...fuh, faveret ai neh...:)
Ijan

indahhouse berkata...

salam ika,
wah, ada kerabu suhun. mesti sedap...! saya berkenan ngan paratha gulung kat bawah tu. :)