Rabu, 24 Mac 2010

Roti Kismis Nestum Gebu

ROTI KISMIS NESTUM GEBU

Salam n selamat pagi sume! :-),

Hihihi.... buat roti ni kan dah 2 kali semalam dgn semalamnyer :D sbb buat stgh adunan tak cukup! jdnyer semalam ni buat lagi :D sedap tau lembut pastu rasa raisin tu pun sedap pastu ada bau2 nestum yummmy sgt! NEstum ni dpt idea dr ROSS ehehehe tp guna nestum yg ori jerr bukan yg 2 in 1 ke apa tu. kismis pulak mmg sajer buh terlebih lebih gitu sedapnyerrrr!! lembut pun ya jugak ;-) Resepi kat umah CMG n resepi asal dr SHINTA org seberang niii ;-).. Mintak ijin n halal resepinyer ya :-) mekaseh!!

ROTI KISMIS NESTUM GEBU

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 g tepung roti (high protein flour)
1 camca besar susu tepung
1 1/2 camca teh bread improver
1/4 camca teh garam halus
50 g gula halus
8 g instant yeast
50 g mentega (mat guna minyak sapi@ghee)>>kita guna separuh shortening n separuh butter
50 g kismis
1 biji telur*
1/2 camca teh esen vanilla*(*disatukan dan kacau rata)
120 ml air
Sedikit mentega untuk disapu atas roti
>>kita tambah 2sb nestum





CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Dalam satu bekas, satukan semua bahan diatas kecuali mentega dan juga mentega untuk disapu atas roti. Gaul rata hingga menjadi doh. Tambah mentega (50g) dan terus menguli hingga mendapat dok yang lembut, kenyal dan anjal. Bulat2kan dan letak dalam bekas, tutup dengan plastik dan biar 45 minit hingga kembang. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan diatas kecuali mentega untuk disapu ke dalam "breadmaker", pilih setting untuk doh dan tekan "ON". Biar hingga siap.
  2. Keluarkan doh dari bekas. Tumbuh sedikit dan bagi kepada 10 bahagian, kurang lebih 64g setiap bahagian. Bulat2 kan dan letak dalam bekas (mat guna muffin cup saiz besar)...atau susun dalam loyang yang telah disapu mentega. Buat hingga siap.\
  3. Biarkan 30 - 35 minit hingga doh naik. Bakar dalam oven pada suhu 190C selamat 15 - 20 minit atau hingga peerang. Keluarkan roti dari oven dan sapu permukaan roti dengan mentega. Biar sejuk dan hidangkan..... Selamat mencuba...



Yg ni guna loaf tin buat hari isnin petgnyer lepas n3 ni publish hihihi..lembut!!

4 ulasan:

fuzidss berkata...

alah comeynya

K.Nor berkata...

haaa... dah tayang pun.. ada lagi tak?

Watierman, rmanbkr berkata...

Oh mak aai...Ikaaaaaa comelnya roti mu Dik..ada lagi tak??/ Akak pun rindu Ika....nak nya ada bau roti sedap kat sini...hehehe!

Shinta berkata...

Ika, masih ada tak rotinya? saya pun ingin cicip :D
Makasih dah coba resipi roti kismis.