Isnin, 15 Mac 2010

Homemade Air Soya

HOMEMADE AIR SOYA

Salam kembali :-),

Dah berpeluh peluh makan som tam kita minum air soya pulak, hari ni nyer menu sihat2 belaka :D... Rasanyer kalau dah buat soya ni kan mcm biasalah mesti nak buat homemade nugget :D bekalan dah habis lah sana sini pulak tyg nugget huh! mmg kena buat... n kebetulan hari jumaat lepas balik dr embassy tu kita terlupa yg hari tu ada farewell party kat umah atas ni nak tak nak kena buat jugak sib baik dtg idea nak buat menu sempoi yg dia org tak pernah makan, jan tanyer mana gmbr sbb mmg terlupa kit cuma ada masa 2 jam jer nak siapkan! bygkan ajerlahh balik dr embassy terus duk kat dapur siapkan nugget ni tuk hantar kat atas tu bukan tu jer buat jemput2 campur2 ahahaha... kan dia org tak pernah mkn jemput2 kan hihihi.. masa tak de lah! tu yg kat kepala otak buat jer jemput2 ni senang :D ngeeee.... Resepi air soya ni dr KAK YANI senang jerrr rendam2 blend2 masak2 :D pastu jd okara dptlah buat nugget sedap! mekaseh kak yani! lupa nak snap okara sbb dah masuk dlm FB baru teringat nak ambik gmbr hihihi...

Air Soya n Okara

Bahan-bahan ( +/- 1 liter )
  • 200g kacang soya
  • 6 cawan air

Cara-cara

  1. Basuh dan toskan kacang soya. Kemudian rendam dgn 6 cawan air selama 1/2 hari. Kalau air dah kurang boleh tambah.
  2. Selepas rendam, kisar kacang soya tadi. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama 4 cawan air. Panaskan dengan api perlahan selama 10-15 minit.
  3. Biarkan sejuk sekejap. Tapiskan air soya tadi dengan kain. Perahkan macam perah santan.
  4. Dapatlah air soya dan okara. Okara ni boleh diguna untuk pelbagai masakan. Kalau suka manis boleh tambah gula dalam air soya tu.

1 ulasan:

PALATABLE berkata...

Salam Ika, kak datang nak minum air soya, boleh kan?

http://treatntrick.blogspot.com