Selasa, 16 Mac 2010

Rojak Petis

ROJAK PETIS

Salam kembali semua! ;-)

Haaaaa... yg ni mmg kita tak leh nak lari sbb sukeeee bykkk dgn rojak petis ni! dulu2 kat umah mak keja beli jerrr, pastu dah asyik keja beli jerrrrr tu kan, pandai tokey rojak ni makin sikit! huh! sakit ati jgk kan... tak pe lah citer dulu2 dah jd baja :D.. Nmpk kat mana lagi rojak ni?? umah wong jowo nang jepun lah kan ahahaha.... cnp dr umah KAK HANA jerrr resepi asal umah CMG jap g nxt n3 baru cnp dr umah CMG hihihi..adil dan saksama! Satu lagi menu ala2 diet! mana dietnyer ni kalau dah makan tak hingat umah belum siap kemas! hihihi... Ok ok lah dah berpeluh air pun kuar sana sini, kan meh tgk resepi jemput makan! Ni versi malas ya, kita main tumbuk besor2 jer kacangnyer sbb nak rasa kacang yg lebih! :D alasan org2 pemalas :D tp mmglah kita suke yg timbul2 gitu kacangnyer.. :D Ciimat n kak hana mintak ijin n halal ya resepinyer :D maceh!!! upah sorang sebuku tauhu goreng :D

ROJAK PETIS

BAHAN SOS PETIS :
  • 1 botol kecil petis
  • 1 ketul gula melaka
  • 1 1/2 cawan air
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/4 cawan kicap pekat
BAHAN TAMBAHAN :
  • Kacang tanah tumbuk
  • Jus asam jawa
  • Kicap cair
  • Gula
  • Cili padi, dikisar halus
BAHAN ROJAK :
  • Kangkung, siang, cuci dan celur, toskan>>tak de
  • Taugeh, buang ekor, cuci dan celur, toskan>>byk2 xtra byk! :D
  • Tauhu, digoreng dan hiris
  • Timun, cuci dan hiris
  • Nenas, kupas, dan hiris
  • Sengkuang, kupas, cuci dan hiris>>yg ni kita ganti dgn APPLE ijo :D


ni kira rojak petis darurat sbb kangkung pun tak de sengkuang pun tadak! :D

CARA MEMBUATNYA :

  1. UNTUK SOS PETIS :- Satukan semua bahan sos petis, kacau rata dan masak hingga mendidih. Kemudian kecilkan api dan reneh hingga sos petis memekat, kacau sekali sekala. Matikan api dan biar sejuk.
  2. UNTUK KUAH ROJAK :- Ambil 4 - 5 camca besar sos petis dan satukan dengan kacang tanah, cili padi (agak2 yea..kalau nak pedas atau tidak), gula dan sedikit jus asam jawa. Kacau rata dan rasa, jika kurang masin, tambah kicap cair. Pendek kata pandai2 lah sesuaikan rasa.
  3. UNTUK ROJAK PETIS :- Satukan bahan rojak (yang ni pun pandai2 juga lah agak, supaya sepadan dengan banyak mana kuah rojak yang anda buat tadi) dan gaul rata. Alih ke dalam pinggan sesuai dan jika suka tabur sedikit lagi kacang tumbuk sebelum dihidangkan.....

Tiada ulasan: