Rabu, 16 Jun 2010

Ayam Kremes

AYAM KREMES

Salam selamat pagi sume :D,

Ni buat diner malam td n mcm biasanyer ayam dah terlebih perap sampai kepetang dr paginyer tu ahahaha..... Sedap!!!!! betul tu ayam mcm ni sesuwai mkn dgn sup, sbb mlm td pun kita buatkan sup bodo2 tuk kenakan dgn ayam ni, mcm nasi ayam gitu tp nasi ayam penyet tak cuba lagi :D Tuang sup dlm nasi pnuh2 tabukan ayam ni letaklah lada yg dtumbuk + perahan limau.. walahhhhhhhh... sedap banget! :D REsepi mcm biasalah skodeng mana lagi kalau tak minah sorang yg rajin tuuu :D mintak izin n halal resepinyer kak :D Kita cnp dr dapur KAK HANA n leh tgk kat dapur KAK NUR SG dgn KAK MADIHA, meksehhh sume kanda2 kuuuu!! :D Hari ni hari nak settlekan sume baju2 yg belum bergosok ehehehe.... Bf hari ni pulak makn roti kosong selet dgn leceh2 wakakakaka... :D

AYAM KREMES

Bahan-bahan
  • 1 ekor ayam - belah 8@4
  • 2 inci halia - ketuk
  • 1 helai daun salam - optional
Bahan Kisar
  • 6 biji bawang merah
  • 4 biji bawang putih
  • 3 sudu makan ketumbar
  • 1½ sudu makan jintan putih
  • 1 ½ sudu makan jintan kasar
  • 1 sudu teh serbuk lada putih
  • 1 inci halia
  • sedikit kunyit hidup
  • garam


Bahan Kremes
  • 1 cawan air rebusan ayam
  • 1/4 cawan tepung beras (boleh ditambah dengan tepung ubi)
  • 1 biji telur dikocok rata
  • 1 cawan air
Cara-cara
  • Rebus ayam bersama halia dan juga daun salam sehingga separuh masak. (hana tmbh btg saderi).Angkat dan toskan ayam.
  • Kisar semua bahan2 kisar. Satukan dengan ayam dan perap sekurang2nya sejam.
  • Panaskan minyak. Goreng ayam hingga masak dan kekuningan. Lebihan rempah jangan dibuang. (Jika ingin goreng ayam dengan mencelup sahaja ke bhn kremes juga tiada masalah! cume rempah tak serap banyak). Angkat ayam dan toskan.
  • Satukan bahan kremes sebati. Masukkan lebihan rempah ayam tadi.Kacau.
  • Pastikan minyak betul2 panas. Ambil sesenduk kemudian goreng ke dalam minyak yang panas td hingga garing. Angkat dan toskan.
  • Taburkan ke atas ayam semasa menghidang.Sesuwai dimakan dengan nasi ayam penyet bersama set sambal, tauhu dan tempe atau dimakan dengan nasi putih panas.

Tiada ulasan: