Rabu, 2 Jun 2010

Creamy Hot Cocoa

CREAMY HOT COCOA

Salam pagi sume :-),

Uhhhhhh! pagi2 ni dah kena ribut kat umah ni huh!... jom layan the very creamy hot cocoa tu, best! i likeeee.. lg sedap dgn coklat yg kat kotak2 atau botol2 tu :D, tp kena guna cocoa powder yg sedap, yg kat atas ni kita buat dpt 1 jug sbb buat stok tuk budak2 kita pun sukelah! nanti minum sejuk2 pulak hihihi... Kita guna vanhouten cocoa powder, yummmmyyyy!!! Resepi asal kat ALLRECIPES.COM dan telah dkongsikan oleh MAMAFAMI, pastu ramai ler yg buat mcm biasanyer penyakit2 kat blogger ni kan ehehe... :D Ma, mcm biasa mintak izin ma untuk share kat sini pulak, mekaseh ya! :-) leh g umah KAK HANA atau SAKURA EMI jugak :-)

CREAMY HOT COCOA

Source : Jeanie Bean
Serving : 4


Ingredients :

1/3 cup unsweetened cocoa powder
1/2 cup white sugar
a pinch of salt
1/3 cup boiling water
3 1/2 cups milk
1/2 teaspoon vanilla essence
enough whipping cream
a bit of cocoa powder to sprinkle (optional)



Method :

1. Combine the cocoa, sugar and pinch of salt in a saucepan.
2. Blend in the boiling water. Bring this mixture to an easy boil while you stir. Simmer and stir for about 2 minutes. Watch that it doesn't scorch.
3. Stir in 3 1/2 cups of milk and heat until very hot, but do not boil!
4. Remove from heat and add vanilla.
5. Divide between 4 mugs.
6. Add the cream to the mugs of cocoa to cool it to drinking temperature. Sprinkle with a bit of cocoa powder.

3 ulasan:

Watierman, rmanbkr berkata...

Salam Ika...pepagi lagi dah....menggoda...panas2 ni...apa2 pun...nampak sedap!

TopsyTurvyMum berkata...

salam Ika..

wah..ni yg bagi kat akak tu kan...
toce toce:D
legaaaa tekakkkkk...

indahhouse berkata...

salam ika,
Huwah...hot cocoa ya...yummy ngan krim kat atas tu. My Hubby mesti suka minum ni. :)