Rabu, 16 Jun 2010

Dulce de Leche

DULCE DE LECHE

Salam kembali! :-)

Ok masukkan sekali n3 tuk dulce ni ya, mcm biasalah kalau umah jepun ada umah kat siam pun nak buat jugak kalau cukup bhn :D tak yah ssh2 yg penting bhn utama susu pekat itu ada :D n pengukus :D... Ptg karang mcm kak hana ada tranformation tuk dulce de leche nii :D kita tunggu apa yg kuar ya kak hana ahahahaha... Resepi asal kat SINI tp mek sorang ytu dah lama ngendap dr dapur ALONGROZZ n kita cnp dr umah KAK HANA jerr :D n setiap umah menghasilkan kaler n tekstur yg berlainan mungkin faktor jenis susu yg dgunakan kot! kat sini yg halal susu carnation jer jdnyer susu pekat carnationlah yg dgunakan :-) Mcm biasa ya izin n halal kembali resepinyer mekaseh!!! :D Milk karamel sedap! td ni buat selet roti mmg best dr kaya ;-) yg ni kita kukus 4 jam ehehe...

DULCE DE LECHE

Bahan-bahan
  • Susu pekat manis
  • Pengukus
  • Air



Cara-cara
  • Buangkan kertas pembalut tin susu pekat manis tersebut.
  • Masukkan tin susu ke dalam pengukus. Letak ditengah2 rack. (hana baringkan tin). Isi air sehingga paras tin susu tenggelam.
  • Tutup pengukus dan kukus selama 3jam atau lebih! lagi lama kukus, kaler akan makin gelap. Pastikan air kukusan tidak kering. Jika tak cukup, masukkan air panas.
  • Jika menggunakan preasure cooker kukus sejam sahaja. >> delay kenyataan ini wat sementara waktu yer!
  • Tunggu sejuk baru buka penutup tin.
  • Keluarkan dan simpan dalam botol jem atau bekas yang bersesuaian sehingga saat hendak digunakan.

4 ulasan:

Lovely Kitchen berkata...

sedap ek?

PearlnScarf berkata...

nak tanya... benda nie sebenarnya kukus ker rebus?? sebab x faham bila mula2 cakap letak tgh rack. pastu isi air sampai tin tenggelam.. tin nie mesti tenggelam ker atau tin nie kena kukus.. huhuhuhuu

JaSSNaNi berkata...

mmmm... rebus kot.. tul tak... sebab tu boh air sampai tin susu tenggelam kan...

maknanya... nak kena biar lama atas dapur ni.. dah tu.. tin susu tu.. time kita buka nanti.. automatic wane die jadi camni ek?? mmmm.. nak try.. cam sedap makan ngan roti bakar ni.. kannnnn... :)

3 hungry tummies berkata...

Manisnya!!! Photo menarik sekali!