Ahad, 6 Jun 2010

Kek Green Carpet (kukus)

KEK GREEN CARPET (KUKUS)

Salam isnin sume!! :D

Tuan umah kebizian weekend semalam ni :D, bz ngemas dapur n yg sewaktu dgnnyer.. Hari ni pun xtra bz mcm biasanyer.. hari2 bz..haih! skrg ni dah sedap melayan buku dgn muvi hihihi.... Tak nak bebel panjang2, layan kek yg sedap ni ;-) resepi asal KAK DAYANGJACK yg tgh bercuti berblogging sbb berpindah, n kita cnp dr umah KAK HANA ajerrr.. Mintak halal n izin resepinyer ya :-) macehhh!!! Kek ni mmg lembap sedap sbb guna horlick n lagi satu guna serbvuk biskut, lepas kukus cam bau hamis sikit tp bila dah sejuk dah ok dah bau dia kurang sikit bau2an :D Jdnhyer hari ni bf mkn kek :D, insyaAllah free karang kita buat balas kunjungan, tenkiuuu sume! ooppss.. sblm tu jan tanyer kita kenapa nama dia green carpet :D versi tuan umah lain bila sampai jepun pun versi lain belanag2 dia sampai siam lagiiiiiiiiiii lain hihihihi...

KEK GREEN CARPET (KUKUS)

Bahan-bahan
Loyang 6 inci (kek ni saiz kecil je)
  • 1 1/4 cawan tepung naik sendiri
  • 5 biji telur A
  • 225 gm mentega
  • 3/4 cawan gula halus
  • 4 sudu besar tepung biskut marie (kira2 5 keping biskut marie, dikisar/ditumbuk halus)
  • 3 sudu besar horlicks
  • 1 1/2 sk pandan paste/pandan emulco
  • 1/4 cawan susu pekat manis



Cara-cara
  1. Panaskan pengukus. Sediakan loyang kek. Lengserkan dgn mentega dan lapik dgn baking paper (gris dgn mentega dan taburkan sedikit tepung).
  2. Satukan tepung dengan horlick dan tepung biskut marie. Ayakkan sekali dan gaulkan rata2. Ketepikan.
  3. Sediakan mixer. Pukul mentega dan gula hingga betul2 kembang, putih dan gebu. (pastikan gula hancur betul2). Gunakan kelajuan maksimum.
  4. Masukkan telur satu demi satu hingga habis. Gunakan kelajuan minima shj.
  5. Masukkan susu pekat dan kacau lagi.
  6. Masukkan tepung tadi sambil dikacau perlahan.
  7. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Satu bahagian dicampurkan dgn pes pandan dan satu lagi dibiarkan kosong (x perlu letak warna, nanti ia jadi warna kuning selepas dikukus).
  8. Kemudian tuangkan adunan td di dlm loyang secara berselang seli atau berlapis (ikutlah kreativiti sendiri).
  9. Kukuslah selama 1 jam 20 minit.
  10. Setelah masak, sejukkan terlebih dahulu sebelum dipotong

1 ulasan:

PALATABLE berkata...

Salam Ika, cantik dan lembut kek, nak sepotong boleh?

http://treatntrick.blogspot.com