Khamis, 10 Jun 2010

Udang Mamak

UDANG MAMAK


Salam kembali ke udara!! :-)

Nmpknyer kat luar sana tu mendung jerrrr, barulah rasa nyaman sikit :D.. Hari ni nak buat apa? hari2 pkir nak buat apa leh bingung ke hulu ke hilir ajerr.. haih! memekak pulak lah ada org bertukang, menganggangu konsentrasi penulis ajerr yg nak mengarang ni huh! straight to the point ahahaha.. menu hari ni menu rajin sbb kena blender lada kering uuuggghhhhh! Nama jer udang mamak tp ni udang ika atau ijah :P, sedap tau! lain dr yg lain asyik2 samballl jer hihihi... Resepi asal dr SODA HIKARI mekaaseh ya tuan resepi mintak izin n halal juga resepinyer tuk rujukan akn dtg n sume org ;-), tp mcm biasa lah copy2 dr umah jepun sana tuuu KAK HANA/INAH ahahaha.... halal yo kak :D

UDANG MAMAK

Bahan-bahan
  • 1 kilo udang - kalo udang galah, lagi terbaekk punya - ade udang kurus jerk!
  • 2 biji limau nipis - ambil jusnya
  • 1 biji bawang besar - cincang
  • 1 biji bawang putih - cincang
  • 1 cm halia muda - tumbuk
  • 1 batang serai - di ketuk
  • 1/2 cawan air/stok ikan
  • 1 susu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar serbuk kari ikan - lenkali nk lebihkan skit
  • 1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
  • 1 senduk gulai cili kisar
  • 2 tangkai daun kari
  • 4 helai daun pandan
  • Garam, gula serbuk lada sulah



Cara-cara
  • Perapkan udang dgn garam, serbuk lada sulah & jus limau untuk seketika.
  • Panaskan minyak, goreng udang hingga masak, ketepikan.
  • Dalam kuali berasingan, tumis bawang besar, daun pandan, daun kari hingga naik bau.
  • Masukkan bawang putih, halia, serai, serbuk kari & cili kisar, goreng seketika.
  • Masukkan sos tomato, sos cili, serbuk lada hitam, stok ikan, garam, gula secukup rasa, gaul sebati.
  • Last, masukkan udang, balik2 kan & tutup api.

5 ulasan:

lina berkata...

Allah..nampak sedap dan menarik...

indahhouse berkata...

salam ika,
waduh... ada udang mamak..! sedih, kita dah takde udang... tinggal ayam jer sampai weekend. terliur.. aritu dah nak buat, tapi tak cukup bahan. Lapar nasi bila nengok udang ni ika. Bole tutup kedai mamak nanti tu... ;)

maz berkata...

ikaaa...kmaz dah blik ni...huhu ponatnye..msuk dpur ika sat la...umah kmaz klu udg asik msk celup tpung je..klu buat lauk anak2 smua xmkn..akak sorag je...susah btul..tu yg jrang msk lauk2 ni...

HALAMANKU berkata...

Ika... nyamannyer dapat makan udang beso2 fuh makan x hingat ni... nak sekoq.. he he he

PearlnScarf berkata...

ika..... sodap ehhh... jeles den...