Isnin, 28 Jun 2010

Laksam

LAKSAM

Salam kembali ;-)

Sbnrnyer kan dr semalam nak makan laksam tp dok layan budak kecik dgn kemas lagi dgn yg tua yg mcm bayi tu lagiii cuma dpt siapkan laksam jerrr, kuahnyer tak sempatlah nak buat jdnyer hari ni tggl buat kuah dia jerrr bagus jugak kan jimat masa dah tp dr td asyik curik tulang jer! hihihi..... bdn kita penat lah kalau penyakit ni dtg lagi :-( mulalah malas nak buat itu ini pdhal kerjaaaaaaaa bykkkkkk sgt! addduuhhhh..malas betullah! nak layankan bdn yg tak stabil nii jer mmg tak siap satu benda sib baik dah cuci luar dlm tggl vacuum lantai dgn mop haih! sapa2 yg nak kerja ngan kita lehlah dtg sini kikikiki... semuannyer FOC ^______^ da da da nak ngada2 pulak ngadu itu ini :D, kita tgk resepi yg senang banget ni, resepi asal dr KAK YANI tp kan dah kata MyR skrg ni demam jdnyer kopipes dr umah KAK HANA sib baik ada huh!.. Mintak izin n halal ya resepinyer meacehh kanda2 ku :D, dah pernah buat byk kali cuma sejak berblogging ni 1st time kot kita n3 ke dah pernah n3 kita tak tahu kita lupa! hihihi.... :D

LAKSAM

Bahan-bahan
  • 3cwn tpg beras
  • 1/2 cwn tpg gandum
  • 4cwn air suam
  • >>bahan kuah:
  • Ikan(direbus,dibuang tulang)-mcm nk buat laksa tuh
  • Sdkt halia
  • Sdkt bwg putih
  • Sdkt bwg merah/besar
  • Sdkt lada hitam/serbuk lada hitam pon ok
  • Santan
  • Asam keping
  • Sdkt garam
  • Sedikit gula merah/gula
  • >> Bahan ulam
  • timun,kcg panjang,taugeh,daun kesum(dipotong halus)
  • hana tambah ngan belacan potong kuib kecik utk rasa lg kaww! heee..
  • >>cili:
  • cili merah
  • belacan
  • garam
  • limau



Dah kena sirammmm :D

Cara-cara
  1. Cara buat laksam: Gaulkan semua bahan-bahan. Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak-utk mengelak dari melekat. Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. Kukus sampai masak.
  2. Bila dah masak, keluarkan. Biarkan sekejap sebelum digulung- supaya laksam kelihatan licin dan cantik. Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak. Ulang sampai habis
  3. Untuk kuah: kisar isi ikan, halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.
  4. Untuk cili: cili merah tumbuk dgn belacan,tambah grm skit dan perahkan limau.

Sila abaikan gulungan yg ada kecik ada BESOR tu ya semalam buat tak dan nak ehehehe..alasan org yg malas :D

7 ulasan:

PearlnScarf berkata...

ika.... amboi selera i tgk laksam u gebu2

LENDANUAR berkata...

aduhai sedapna laksam ni ika..mintak semangkuk wat buka posa nanti.....

hana berkata...

arini sbox mengong btollah! dtg bulan jugak gaknyer! muahahaha... tuko laksam ngan apam balikku yuk!!

3 hungry tummies berkata...

Dah beli ikan waktu lihat resipi kat blog makcik manggis, ikannya masih dalam peti ais hehe. Nampak sunguh menyelerakan!

leen hussain berkata...

ikaaaaa.... akak nak gak laksam...
tengah malas dan byk keja ni...soh ecah jek jaga blog...

Jiya berkata...

uihh laksam.. aku x penah makan laksam. laksa penah la. sedap ker? hehehehehe

Aymy With L♥ve berkata...

Wah wah wah... laksam... tak penah buat lagi nie... tapi sgt suke... anyway, ghindu la kat dik ijah... =)