Selasa, 22 Jun 2010

Kek Batik Marie

KEK BATIK MARIE

Salam ptg sume :D,

Sowi ya yg dtg berkunjung, hari ni tuan umah puasa, inysaAllah kalau sihat tubuh bdn sampai jumaat nanti haiiiyaaaaa.. org lain dah puasa kita jerr tak puasa2, puasa sunat rejab ya yg gantinyer dah habes awal2 :D... Buat ni semalam, tp kita suke mkn kek ni dah 2 hari tido dlm sebok baru makan sedap! Resepi KAK UMMI, ambik dr umah KAK HANA, Tapi kan kan kan, lepas kak ayu sg n3 pasal kek batik marie tu kita pun dah siap bancuh! haih! sekut marie dah habis laks tu nak ken tunggu yg dr mesia sampai, parcel yg ke 2 ni tak sampai sampai lagi mintak2 esok sampai leh buat resepi yg tu pulak :D... Mintak ijin n halal ya kak ummi n kak hana! maceeehhhhh! hari ni nak masak apa eak? malas betulll nak masak! hihihi....

Mana2 yg dtg berkunjung tu malam karang insyaAllah buat balas kunjungan ya macehhh!!!! untuk kek ni kita guna loyang kek pound tu haa.. alas dgn plastik senang nak kuar.

KEK BATIK MARIE

Bahan-bahan
  • 500 gm biskut marie - patah 4
  • 250 gm butter
  • 4 biji telor gred A - pukul sikit
  • 3/4 tin kecil susu pekat manis**(bole juga 1/2 cwn susu + 1/4 cwn gula)-(boleh rasa dan agak2 ikut tekak masing-masing bila campur sume)
  • 1/4 cawan serbuk koko>>yg ni kita letak 1/2 cwn serbuk milo n 1/3 serbuk koko
  • 1/4 cawan air
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 1 sudu kecil nescafe



tak cun sgtlah! sbb masa tgh kacau ada ORANG kacau! huh!

Cara Membuat
  1. Campurkan sume bahan kecuali biskut ke dalam kuali. Masak atas api perlahan hingga sikit pekat dan berkilat. Tutup api.
  2. Cepat-cepat masukkan biskut. Gaul rata-rata.
  3. Tekan dalam loyang yang telah digriskan dengan sedikit butter terlebih dahulu.
  4. Masukkan dalam fridge. Bila nak makan keluarkan lebihkurang 1/2 jam, baru dipotong.

4 ulasan:

LENDANUAR berkata...

hmmmmm yummy...ada kek batik kat sini......nak sepotong......eh 2 potong lah..sepotong x cukup.hihihhi

Watierman, rmanbkr berkata...

Nasib baik baru jer buat last week kot!! kalau tak menitis air liur...Ika Sayang..ni Akak bawakan kuih lapis keladi~pisang buat juadah berbuka ya Dik..Selamat berbuka!

3 hungry tummies berkata...

Kek tu menarik sekali. Saya ni terlalu malas nak baking hehe..

Yatie berkata...

Salam Ika,
Akak mmng tabek dngn Ika, kalau buat kek/kuih/masakkan menjadi je....betul2 buat akak tergoda....nak 5 potong ya...