Selasa, 15 Jun 2010

Coffe Muffin With Choco Chips

COFFE MUFFIN WITH COCO CHIPS


Salam sume :-),

Zaaaaasssssss!!! :D buat mlm td ehehehe.... sbb senang tak yah kuar mixer sume pastu bhn2nyer pun senang sgt! Sedp laks tuuu, tekstur dia lembut lerrr tp kalau mkn muffin mcm ni yg paling best crumbs dia lah kan mmg sedap! rangup di atas lembut ddalam :D. Resepi asal kat dlm buku n mcm biasa org yg rajin cuba resepi2 baru KAK HANA :D buku dr seberang tuuu :D n mekaseh jugak sbb dah translatekan sekali kepada bahasa yg mudah dpahami :D kalau kita yg kena translatekan mmg tak jd muffin tp jd kek hihihi... Macam biasa mintak izin juga resepinyer dpanjangkan kat sini pulak, pd sapa2 yg nak mencuba amatlah drekomenkan ;-) tuan umah masih demam drama korea lagi lum habis lagi niii, nak abiskan hari ni n esok n baju2 tu sume tunggu jd bukit lerrr nmpknyer baru gosok ahahahaha....... jommm layan resepi pulak :D

COFFE MUFFIN WITH CHOCO CHIPS

Bahan-bahan
  • 200g tepung gandum
  • 1 sk baking powder
  • 150g gula - hana kurangkan 110g sahaja
  • 1/2 sk esen vanila
  • 2 biji telur
  • 100g mentega
  • 100ml krim masam - hana ganti yogurt
  • 1 sudu besar serbuk coffee bancuh dengan 1 sb air panas
  • Choc chip secukupnyer - nih hana tambah
Untuk Crumb
  • 50g gula perang
  • 50g tepung gandum - ayak
  • 50 butter tanpa garam sejuk - potong dadu
  • 1/4 garam - jika menggunakan butter bergaram tak payah letak
  • 1/2 sk serbuk cinnamon


Jemput makan :D


Cara-cara
  • Untuk Crumbs - Campur gula perang, tepung, garam dan kayu manis. Kacau rata. Masukkan butter dan gentel2kan sehingga jadik serbuk crumbs. Simpan dalam esbok sehingga saat hendak dgunakan.
  • Panaskan oven suhu 200. dalam mangkuk campur tepung, baking powder dan gula. Ketepikan.
  • Mangkuk lain, satukan mentega, krim@yogurt, pes coffee dan esen vanila. Kacau menggunakan whisk sehingga sebati. Masukkan telur satu persatu dan terus kacau hingga sebati.
  • Tuang ke dalam campuran tepung tadi dan kacau rata menggunakan senduk kayu/spatula. Tak perlu over mix. Kacau asal sebati.
  • Tuang adunan ke dalam muffin cup sehingga 3/4 penuh. Taburkan crumbs dr peti sejuk tadi. Jika suka, leh taburkan choc chips atau masukkan choc chips ke dalam adunan.
  • Bakar selama 25min. Keluarkan dr oven, biarkan 5 min baru keluarkan dari loyang/muffin tray.
  • Letak atas redai dan hidangkan hangat dengan secawan kopi.

7 ulasan:

lina berkata...

i like muffin...

zai@umiaiman berkata...

senang juga nk buat kan nyer...ooo buleh masuk list la, jap lg nk gi tengok umah kak hana plak la...

HALAMANKU berkata...

Salam Ika mmm syedapnyer.. rajintullah.. suker muffin camtu.. nak raser dulu 2 ketui he h ehe he

izahdaut berkata...

ikaaaaaaa...oo sini dulu dah lompat muffin ni...ehehee...waah yg gerutu jerawat tu yg mahal tuu..nk gaaaaak

JaSSNaNi berkata...

salam kenal ika.. :D
waahh sedappnyer muffin tu..
makan panas2 ngan Teh O panas..
sedapp tuhhh... :D

MamaFaMi berkata...

Salam Ika...
Mama memang tak hairan langsung kalau muffin Hana tu zam zam alakazam ke mari pulak! Dah leh hagak dah!!!!

cikmanggis berkata...

salam ika..zassss nak sebijik heheh