Jumaat, 28 Mei 2010

BeeHoon Goreng Siam Bersos

BEEHOON GORENG SIAM BERSOS

Salam selamat pagi sume!! :-)

Lalalalalala... laling dah balik dan hr ni pun cuti, jap g nak g jalan2 :D uuiish, bukan jalan2 apa jalan shopping brg2 kering hihihi... sabun sume kena buat stok :D, sempena menyambut kepulngannyerrrrr yg dnanti tu kan kan, masakkan beehoon ni sbb dia sukeeeeeeeeee sgt dgn beehoon atau mee goreng, tp pagi ni kita cuba kelainan buat pun tak pedas sgt, untuk kuah tu kita jer makan sbb dia lg suke mkn giteww jerr, tp mmg best rasa mee ni lainnnnnn sgt dgn beehoon goreng2 yg biasa tu, mekaseh KAK AYU!!! Sedap sgtttt mee ni! pastu kita lwnkan dgn kerang uuwaaaaaa..mmg sedap!!!cuma kemanisan atau kemasinan kena kurang antara mee dgn kuah sbb dia nak dtuangkan dekat mee jdnyer kalau tak adjust mmg akn terlampau masin sib baik kita adjust tang kuah dia tu, mmg mabelessssss sgt mee ni.. Untuk resepi ni kita cnp dr umah KAK AYU SG, kak ayu dpt resepi dekat TRYMASAK.COM, maceh kak!!! Kak ayu ni mmg rajinnnn mentranslatekan BI-BM pastu BM-BI kalau kita mmg tak de kerja nak taip2 panjang2 giteewww :D..


BEEHOON GORENG SIAM BERSOS

Ingredients:-
300g Bihun-(300g bihun)
1 keping tauhu-(1 piece hard beancurd)
2 biji Telur rebus-(2 hard boiled eggs)

100g Taugeh-(100g bean sprout)
sedikit daun bawang -(some spring onions)
2 sudu besar udang kering -(2 tbsp dried shrimps)

2 sudu besar Pes cili -(2 tbsp chili paste)
2 sudu besar Sos cili-(2 tbsp chili sauce)
2 ulas bawang merah-(2 shallots)
2 ulas bawang putih dicincang-(2 garlics minced)
2 sudu besar kicap pekat-(2 tbsp soy sauce)
1 sudu besar sos tiram -(1 tbsp oyster sauce)
1/2 sudu besar biji sawi -(1/2 tsp mustard seeds)
garam & gula secukup rasa-(salt and sugar to taste)


Bahan Untuk sos:- Ingredients for Sauce:-
2 ulas bawang merah-(2 shallots)
1ulas bawang putih dicincang halus-(1 garlic minced)
2 sudu besar taucu -(2 tbsp salted soya beans)
1 sudu besar pes cili -(1 tbsp chili paste)
1 sudu kecil belacan goreng yang dicairkan bersama sedikit air -(1 tsp grilled dried shrimp paste mix with some water)
garam & gula secukup rasa-(salt and sugar to taste)



Method:-
Goreng tauhu. Apabila garing, angkat dan ketepikan.-(Fry beancurd, dish out and put aside)
Tumbuk udang kering hingga hancur.-(ground dried shrimps till fine)
Tumis bawang putih hingga naik bau dan masukkan bawang merah. Kacau hingga layu.-(Saute garlics till fragrant and add in shallots. Stir till soft)
Masukkan biji sawi, pes cili, dan udang kering tumbuk. Kacau hingga pecah minyak.-(Add in mustards seeds, chili paste, and grounded dried shrimps)
Masukkan sos tiram, kicap pekat, dan sos cili. Kacau rata.-(Add in oyster sauce, soy sauce and chili sauce. Stir well.)
Masukkan bihun. Gaul rata, masukkan daun bawang dan taugeh. Gaul hingga sebati dan taugeh sedikit layu.-(Add in mee hoon/bihun, mix well and add in spring onions and bean sprout. Mix till incoporated and beansprout slightly soft.)


Menyediakan sosnya

Tumbuk taucu(Ayu bilas sikit dulu) hingga hancur dan gaul dengan sedikit air.-(Ground salted soya beans(I rinsed slightly first) till fine and mix with some water.)
Tumis bawang putih hingga naik bau, diikuti dengan bawang merah.-(Saute garlics till fragrant followed by shallots.)
Apabila layu, masukkan pes cili dan kacau hingga pecah minyak.-(When soft add in chili paste and mix till oil rises up the surface.)
Masukkan taucu tumbuk dan belacan. Kacau hingga pecah minyak.-(Add in grounded salted soya beans and dries shrimp paste and stir till oil rises up the surface.)
Masukkan gula, 1 cawan air, dan garam. Masak hingga sos pekat.-(Add in sugar, 1 cup of water and salt. Cook till sauce thickens.)
Hidang Bihun Goreng Siam bersama, sos, tauhu goreng dan telur rebus.-(Serve bihun goreng siam, with sauce, fried tauhu adn boiled eggs.)

3 ulasan:

RiShaZalia berkata...

tadi kak lia dah bekpes nasi air kat umah... ni jalan2 umah ika nampak beehoon siam lak... makan sket la.. sedap ni...suka juga mcm ni. cuma kuah tu x brp sgt le :-)

indahhouse berkata...

salam ika,
wah...bihun goreng siam tu ada kerang la... terliur...huwa... saya suka...!
oh, bihun ni ada kuah skali ya, ika? tak penah rasa. nanti2 nak cuba.. :)

izahdaut berkata...

ika..cerita sodap bebenor tu..mcm tak sabo nak rasa..tapi my laling tak gemor behoon la pulakk..aiseeh..try je la mana tau kot kot suke..ala tak gi mana la pulak ari ni..esok mesok tak tau la pulak.soping moping ke kan..biarla laling tu rehat dulu penat jln jauh tuhhh hikhik,amik resepinya dolu ye.maceeeh