Selasa, 18 Mei 2010

Homemade Fishball n fishball soup

FISHBALL SOUP

Salam kembali sume :-),

Hari ni dsebabkan si abng yg sememangnyer lembik aka senang sgt nak kena demam ke selsema ke batuk ke serah jer kat dia sume, mudah sgt kena sakit gini, jdnyer kena ubah resepi buat sup, nak buat sup ayam asyik ayammmmmm ajerrr, agaknyer kebetulan KAK JUN JC publish n3 fishball soup jdnyer ibarat pucuk dcita ulam mendatang hihihi... Mekaseh kak jun! habis licin! tak sangka pulak budak2 ni nk makan fishball (lgpun mak dia tak pernah buat :P) nak beli ada yg halal DAN kita pun tahu kalau yg beli ni biasanyer cam bola yg lantun2 tu byk tepung lebih :D jdnyer td setelah tanyer itu ini tang IKAN ni g buat walau terlewat mkn :D.. N nak carik ikan tenggiri ni boleh tp kena g pasar, dh tgh hari mana ada pasar, jdnyer g supa yg dekat ni cuma ada spanish mackerel, mahal tp tak pelah kan pejam jer mata masa bayar tu, sebab hasilnyer mmg sedap! puas hati bila dia org makan bersih gini klu tak sure ada baki2 sikit :D 1st time buat homemade fishball sbb kita ni lemahh dan malassssss lah sgt nak menggentel paste ikan, sbb tgn nanti bau ikan hihihi... cuci ngan lemon baru ilang bau :D. Ok kak jun mintak halal n izin respeinyer ya, tenkiuuuu so mch!!! ;-)

FISHBALL SOUP

  • 1 biji bawang besar }
  • 3 ulas bawang putih} kisar halus
  • 1/2 in halia}
  • 3 btg carrot -hiris
  • 2 biji kentang-potong ikut suka
  • 1/2 atau 1 cawan makaroni-rebus ketepikan
  • tauhu kering-jika suka
  • sayur2 lain jika suka
  • daun bawang dan bawang goreng utk taburan
  • garam dan serbuk lada sulah secukupnya
  • Air secukupnya



Panaskan sikit minyak..tumis bahan kisar hingga wangi kemudian masukkan carrot dan kentang, masukkan air secukupnya ( ikut le kalu nk sup banyak ke sikit) biarkan didih.

Masukkan garam dan serbuk lada sulah kemudian masukkan bahan2 lain biarkan didih sekali lg. masukkan bebola ikan/fishball biar kan didih/masak bila fishball timbul maknanya dah masak.

Akhir sekali masukkan makaroni yg telah direbus tadi..rasakan garam sekali lg. Siap.





HOMEMADE FISHBALL

Dan ini pulak rupa homemade fishball tuu... LEMBUTTTTTTTT sgt tp tak hancur ;-) thanks to u KAK JUN!!

HOMEMADE FISHBALL

Bahan2
  • 500 gm isi ikan-kalu guna tenggiri lg sedap
  • 1 tsp serbuk lada sulah>>Yg ni kita gantikan 2 ulas bwg putih dparut
  • 1/2 tsp serbuk bawang putih
  • 1 ketul pati udang atau ikan bilis
  • 2-3 ketul ice
  • 1sb Putih telur>>yg ni pun kita tmbh
Cara2:

Semua ni dikisar hingga halus, kemudian basahkan tangan dan bulat2 kan pes ikan dan susun dlm shallow dish yg diisi sikit air (utk elak kan bebola melekat) buat hingga habis ketepikan.

Tiada ulasan: