Khamis, 20 Mei 2010

Moist Roast Chicken

MOIST ROAST CHICKEN

Salam kembali sume ;-),

Perintah berkurung akn berkuatkuasa sampai hari sabtu ni, dr kul 9pm-5am. so dlm jangka waktu tu dk umah diam2 lg pun kan dah malam ehehe...
Ok untuk menu kat atas ni kan, i tolddddd uuuuu.. hihihi.. akn buat sudah bermandikan rempah dr mlm td ya, mmg besttttttt sgt!!!! moistttt sgtttttttt, pas tu untuk kuah lebihan tu masuk dlm kuali masak sekejap adjust rasa masin n manis dia jer dah tak yah guna apa2 gravy, ini kalau org pemalas mcm kita ni lah tak nak buat2 gravy2 lg sbb gravy dah tersedia ada kan kan :D.. Untuk salad2 dia tu just rebus sume sayur mayur tu termasuk kentang pastu bakar, taburkan parmesan cheese n kiub2 butter atasnyer dgn blackpepper yg dtumbuk.. haih! mmg kenyang! tp mestilah ada nasi :D utk budak2 mmg ada letak nasi untuk kita tak letak tp untuk ninja tu letak jugak nasik :D.. Untuk hi tea tak tahu lg nak buat apa, mkn roti jer kot! malas pulak nak godeh2 ni sbb byk kerja nak buat..

Resepi asal ni dr KAK TULIP yg kat dublin tu, dulu duk kat negara bertendang tu kat pakistan skrg dah duk kat negara yg aman, ni terbalik kot pulak, kita pulak yg duk kat negara bertendang haih!.. Pastu ALONGROZZ mama liana buat, pastu terbang jepun KAK HANA pulak buat sib baik leh sampai bangkok pulak :D klu tak sure kempunan :D, kita tak de kejar2 ayam mcm yg lg 2 org tu buat :P hihihi.. Untuk resepi ssh nak masuk MyR jdnyer cnp dr umah KAK HANA, maceh sume!! cayang sume!! :D

MOIST ROAST CHICKEN

INGREDIENTS:
  • 1/2 Chicken - cut into 6-8 pieces
  • 4 cloves Garlic*
  • 1" Ginger*
  • 1 tbsp Coriander Seeds*
  • 1 tbsp Fennel Seeds* (* blended)
  • 1 tbsp Sweet Soy Sauce
  • 1 tbsp Honey
  • 2 tbs Oyster Sauce
  • 2 tbsp Chili Sauce
  • 1 tbsp Tomato Sauce
  • 4 tbsp Water
  • Butter
  • 1/2 tbsp blackpepper - hana add>>me too!! :D



METHOD:
  • Mix all of them.
  • Marinate for 30 min.
  • Place in a baking dish.
  • Place some butter on top.
  • Bake 190C for 60 min.
  • Top with brown sauce & serve with Chicken Rice or plain rice.
NOTE: Hana rebus ayam dulu setengah masak denga halia n batang saleri. Angkat dan toskan. Kemudian gaul ngan bhn2 rempah dan sedikit air rebusan. Perap dan bakar>>yg ni kita tak rebus humban jer sumenyer n perap sbb malas :D

Yg ni pulak dpt award dr KAK NUR SG, maceh kak nur!! cayang akak! suke dgn munga2 :-)

4 ulasan:

PALATABLE berkata...

Salam Ika, selera nampak ayan tu, lama betul kena bakar sampai 1 jam ke.....

cikmanggis berkata...

oo mak datuk..sedapnya nampak ayam ni ika...nak buat lah..eh akak tengok tv..perintah berkurung ya?sib baik malam je..jaga diri ya..

thunbergia berkata...

sungguh sedap chicken chop tuh,

salamm,

Yat Maria berkata...

Ika, tgk ayam tu macam nak gi BKK la ni jugak!!! tapi takut lak terserempak baju merah ngan sojer tu..ish!!! Ika post k??? BTW, u take care ya, kita doakan u whole family selamat sejahtera ok...amin...