Selasa, 11 Mei 2010

Padprik Sotong n Tom Yum

PADPRIK SOTONG

Salam kembali sume!! :D

Alhamdulilah kenyang sudah ehehe..kasi rehat jap pastu baru main2 dgn skipping pulak, nak ringankan balik bdn ni biar gerak2 kan anggota bdn ni kasi lebeh sikit ehehe... Hari ninyer menu ala2 thai gitu, aaahhhh... kaler sume merah ehehe... Lama dah tak buat padprik ni mmg lauk kegemaran kalau ngorder kat kedai :D, pastu mkn dgn tom yum n telur dadar, kenyang sggh lah! Dah biasa guna resepi padprik dr MAKYONG@MyR, aloiiii mak mak!! oishikatta!!yummyyyy!sedap!!! wuenakkk!! kikiki... tuan umah gonjeng2 sikit hari ni cam pening pun ya lah pulak ni huh! Jomlah tgk resepi kang org2 yg baca ni pun ikut sama mcm tuan umah jugak :D.. Walaupun tidak ku kenal sapa itu makyong tp dgn sumbangan resepi yg mabeles ni, tenkiuuu!! mintak ijin n halal resepinyer!! :D Resepi asal guna ayam ya.. :D

PADPRIK

Bahan-bahan ( 4 )

  • ½ ekor ayam - dipotong kecil2
  • 4 ulas bwg merah - ditumbuk
  • 2 ulas bwg putih - ditumbuk
  • 1 labu bwg besar - dimayang
  • 2 btg serai - dititik
  • 2 biji buah tomato - dipotong 4
  • 5 biji cili padi - ditumbuk
  • bunga kobis, kacang buncis/panjang, karot dan jagung muda
  • sedikit sos tomato, sos cili, sos tiram dan kicap manis
  • bahan2 perasa


Cara-cara

  1. Panaskan kuali. gorengkan ayam (agak2 sampai masak, jgn terlalu garing).
  2. Masukkan bawang merah, bwg putih dan cili yg ditumbuk, kacau sekejap.
  3. Masukkan sos tomato, sos cili, sos tiram dan kicap manis Biarkan mendidih sekejap dan masukkan pula sedikit air. masukkan serai, daun limau purut dan sayur-sayuran.
  4. Bila dah mendidih, masukkan bwg besar dan buah tomato. semasa menghidang, perahkan limau kasturi.


TOM YUM AYAM

Yg ni buat hirup2 :D sume org pandai buat tom yum kan? ikut lah tekak n selera masing2 mcm mana nak buatnyer :D

Tiada ulasan: