Rabu, 26 Mei 2010

Mee Rebus

MEE REBUS

Salam kembali ;-)

Haaa..ni lah ni ngerjakan mee rebus ni dr suku pg sampai skrg baru makan hihihi... Kita pernah buat resepi dr kak junjs kat MyR dulu2nyer lah kan, itulah sekali buat lepas tu terus tak pernah buat sampai skrg kot! lupa plk kita, org pemalas mcm nilah bertahun tahun tk makan pdhal nak kata ssh tu tak jugak, tulah dah namanyer pun malas yg senang pun dssh ssh kan jugak :D.. Kali ni Resepi skodeng kat umah watashino ryori to jawa no sensei desu! ahahaha... KAK HANA, mintak ijin n halal ya resepinyer, resepi asal dr KAK FA katanyer n kak hana pun main tembak2 jugak sbb tuannyer tak bg sukatan, n kita pulak salah sorang yg beruntung jugak tak yah nak main tembak2 hihihi.... Mekaseh juga buat tuan punyer resepi halal kan ya resepinyer, mekaseh!! sedap sgt! sbb lama tak makan sampaikan lada jeruk pun tak de kita perah limau ajerr pun jadiiii lahhhhhh sedap ajer! :D resepi ni SIMPLE N SEDAP N CEPAT DMASAK :D

MEE REBUS

Bahan-bahan
  • mee kuning - celur n toskan.
  • 1/2 biji bawang besar (kat sini susah nk dpt bwg merah)
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 5 batang cili kering - nk pedas leh tmbh lagik
  • segenggam udang geragau- blend (hana tmbh udg kering skit)
  • 300g daging - direbus then potong nipis.air rebusan ketepikan
  • 5+ ekor udang segar - direbus separuh msk n air udang ketepikan - tp hana campak jerk terus
  • 2 sudu sos tomato - leh ganti ngan air asam jawa.
  • 2 biji keledek sederhana - rebus then blend
  • garam
  • gula - gune gula melaka lg sedap.
  • air - secukupnyer, jika kuah pekat sgt.


I likeee pekat2 giteww kuahnyer sapa2 yg tak suke pekat kuahnyer tambah air sendirik ya :D


Cara-cara
  • bwg besar n bwg putih, lada kering potong2 then goreng sekejap.
  • blend bwg n lada kering td masukkan juga halia dan lengkuas.
  • panaskan minyak. tumis bhn blend hingga pecah minyak. masukkan sos tomato n udang geragau.
  • masukkan air rebusan daging,rebusan udang, daging n keledek.perasakan ngan garam n gula. then didihkan.kuah mestilah pekat baru kaww! tp klu pekat sgt tmbhkan air skit. last sekali baru masukkan udang. tutup api.
  • dah siap! hidangkan mee ngan telur rebus, tauhu goreng, taugeh (tk ltk pon coz hb tk suka), limau kasturi/nipis, daun bwg, bwg goreng, jeruk chili/jeruk lada.

2 ulasan:

Mat Gebu berkata...

Buat meleleh air liurrr jeee...sabau je aku..tang limau nipis tu..adoiiii..kecurr tauu....

cikmanggis berkata...

oh..nampak hirisan daging dan tauge tu buat cm lapar sangat dimalam buta ni hehe.Good nite & sweet dreams:)