Jumaat, 7 Mei 2010

Udang Goreng Berkeju

UDANG GORENG BERKEJU

Salam tgh hari sume ehehe.. :D

Tuan umah hari ni awal betul n3 sbb malas masak :D masakb yg senang sbb kita makan belen asam pedas semalam tu lagi kaw kaw bila dah semalaman dbiarkan :D, jdnyer hari ni buat mkn ringan2 sikit lah kan selain ulam2.. Kita kalau bablemak2 ni suke kemain! tgklah menu kat atas ni, goreng2 gitu pastu ada pulak keju :D.. Resepi nmpk kat umah KAK MAZ yg dulunyer kat bahrain skrg kat Mesia :D.. Mkn gitu jer pun sedap! cicah sos cili thai xtra sedap! ehehe.. rangup taww! i likeeee! MAceh kak maz! Resepi asal dekat MAJALAH SEDAP dan dkongsikan pula oleh KAK MAZ, mcm biasa ya mbak mintak ijin n halal resepinyer amin, tenkiuuu!! Leh lah g umah KAK MAZ tgk resepinyer ya ;-).

UDANG GORENG BERKEJU

Sumber Resipi : Majalah SEDAP
Bahan-bahan
  • 1 bungkus cendawan enoki - kita ganti dgn udang>>kita pun sama :D
  • minyak untuk mengoreng

Bahan A (pencelup)

  • 50 gram tepung gandum
  • 15 gram tepung jagung
  • 1 sudu teh serbuk bawang putih - kita cincang halus bawang putih 1 ulas>>kita parut :D
  • 1/2 sudu teh serbuk paprika
  • 3/4 sudu teh garam
  • 1/4 sudu teh serbuk lada sulah
  • 1/2 sudu teh serbuk penaik
  • 100 ml air sejuk (dari peti)

Bahan B (taburan)

  • 150 gram tepung gandum
  • 2 sudu makan tepung jagung
  • 1/2 sudu teh serbuk lada sulah
  • 1 1/2 sudu makan keju parmesan (serbuk) - kita letak 2 sudu>>samalah kita hihihi...


Sediakan sos masing2 ya :D sos kita dah nak habis :D

Cara-cara

1. Campurkan semua bahan A dan kacau sebati, tidak berketul.

2. Satukan semua bahan B dan ketepikan.

3. Buang kulit udang dan tinggalkan bahagian ekornya, belah sikit dibahagian depannya dan cuci bersih. Toskan dan lap dengan kitchen tisu dulu agar udang betul-betul kering dan tidak meletup bila digoreng nanti.

6 ulasan:

leen hussain berkata...

nak 4 ketul....cukuplah akak anak-beranak sorang seketul...heeee

E-na Zarina berkata...

leen 4 ketul. e-na mintak 5 ketui!!! ada belen lagi tak? klu tak cukup tuan umah kena goreng lainnn...ngeeee chow!

maz berkata...

cpat btul udg tu dah smpai bangkok...kmaz msa buat udg tu trsilap teknik ika tau..sptut celup udg dlm bhn A dlu..pastu bru gling dlm bhn B..kmaz p gling dlu..pastu celuppp..tu yg udg kmaz xde brkerak sngatttt..hihi...tpi sib baik jgk jgk..msa nk tlis rspi kat blog tu bru le prasan yg kmaz buat tu silap teknik..huhu..ika pnye bnyk kerak2 yg gringgg...tu yg lgi cdp kan..

indahhouse berkata...

salam ika,
waduh...memang cheesy udang ni. terliur saya. kalu guna udang besar2, cecah sos cili thai, memang laju jer ni... hihi

Juwita Jamaludin berkata...

wah nampak berselera sungguh udang ika ni.. sedap la.. lawa lak tu gambarnya,... geram rasa nak capai je..

psst.. kalau kurang seekor tu maksudnya akak dah ambil la tu.. hihihi

Kyuubi_85 berkata...

waaahh! sedapnya. nak minta. huhu lapar