Sabtu, 22 Mei 2010

Honey Sesame Chicken

HONEY SESAME CHICKEN

Salam n selamat pagi sume :-),

Hari ni mcm biasa pergi beli stok udang sotong kat pasar jdnyer pg teramat sibuk menyiang nyiang tu sume :D.. Ni pun diner mlm td jugak tuk budak2. Mmg ayam mcm ni kan sesuai mkn dgn nasi ayam mmg best! Resepi asal kat umah KAK HANA, KAK NOR pun dah buat jugak siap promote lagi tu yg jatuh chenta terus tuuu.. Nmpknyer minggu ayam, yg peliknyer kan budak2 tak tegurlah pulak! kalau tak dia org ni asyik kata laukkk ayam ajerrr! minggu ni langsung tak de komplen2 ehehe... Hari ni mcm biasa byk kerja nak dbuat, nmpknyer bdn pun cam dah ok budak2 jer yg masih berhingus lagi ngan batuk2.. Resepi mintak izin n halal yer mcm biasa nak kasi upah dah habes ayamnyer, tgk gmbr ajer ya.. TAPI HITAM BUKAN SEMBARANG HITAM, INI HITAM DR KICAP LAAA! ahahahaha.... bukan angus tau! :D Untuk mesej kat cbox mekaseh dtg singgah n bg komen, Tak sempat nak reply 1 1 sbb bz n semalam tak sihat sgt, mekaseh !!! KAk tulip tanyer boleh kuar2 lg ke? Sbnrnyer curfew ni bermula dr jam 9 malam sampai kul 5pg nyer jdnyer kalau selepas 5 pg tu dah boleh kuar n balik umah sebelum kul 9malam, sampai hari ahad ni kalau tak de apa2 lagi, hrp2 beransur ok cuma tempat yg berbahay tu masih dteruskan..

HONEY SESAME CHICKEN

Bahan-bahan
  • 2 keping dada@peha ayam boneless
  • 2 ulas bawang putih - parut
  • 1 inci halia - parut
  • 2 sudu besar madu
  • 1 sudu kecil serbuk cili - hana ltk blackpepper
  • 2 sudu besar kicap pekat
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu kecil minyak bijan
  • garam
  • bijan sangai secukupnyer - utk tabur


Cara-cara
  • Perap ayam dengan semua bahan kecuali bijan sangai selama 1-2jam atau semalaman.
  • Grill@bakar ayam sehingga masak. Jika menggunakan oven, suhu 190 selama 30min atau sehingga masak. Sapukan ayam ngan bhn perap lebihan@air yg keluar semasa membakar, supaya ayam kelihatan cantik dan berkilat.
  • Hidangkan dengan menaburkan bijan yg telah di sangai.
  • Enak dimakan dengan nasi ayam atau sebagainyer.

2 ulasan:

PearlnScarf berkata...

sedaaaapppp...............

indahhouse berkata...

salam ika,
ha..nice idea. ayam saya pun ada lagi nih...kikiki..