Rabu, 5 Mei 2010

Kuih Lapis

KUIH LAPIS


Salam pagi buat semua ;-),

Lalalalala....hari ni relax sbb budak2 cuti sekolah, jan tanyer kita cuti apa sbb kita pun tak tahu :D hihihi.... Nmpk kat umah kak hana terusss rasa nak mkn tp masa tu nak buat masih ditahap kemalasan maksima untuk melapis lapis :D, jdnyer mlm td ni buat dekat kul 11 mlm siap :D lembik bukan lembik tp lembik lembut taww! ni ayat KAK HANA ahahaha..... Sedap! kita suke mkn kuih muih gini skrg ni, dulu2 tak minat skrg ni jer dah jd tekak org2 dulu :D.. Resepi asal kat umah KAK YATIE US yg byk buat kuih lapis dgn kuih talam ehehe... Kakak2ku berdua mintak ijin n halal resepinyer, PUN boleh pergi kat umah KAK HANA dgn KAK YATIE tuan punyer resepi.. Macehhhh!!!! :-)

Jap g nak g pasar carik daun kesum lalalalalala......

KUIH LAPIS

Bahan-bahan
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 3 sudu besar tepung beras
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 1 cawan gula
  • 5 cawan santan
  • 1 sudu kecil garam
  • pewarna merah dan perisa rose>>kita tak de sirap ganti pandan paste hihihi

JEmput makan! :D

Cara Penyediaan
  1. Gaulkan semua bahan-bahan dan tapiskan.
  2. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.
  3. Masukkan perisa rose dan pewarna merah dalam 1 bahagian adunan dan biarkan warna putih dalam 1 bahagian lagi.
  4. Panaskan kukusan dan sapukan sedikit minyak pada loyang yang akan digunakan.
  5. Masukkan 1 senduk adunan merah dan kukus selama 5 minit.
  6. Lapiskan pula 1 senduk adunan putih dan kukus lagi selama 5 minit.
  7. Lapiskan lagi adunan merah dan putih berselang-seli hingga habis. (*bagi adunan terakhir, saya balut tudung periuk dengan kitchen towel agar air tidak menitis ke atas permukaan kuih dan dikukus dalam 20 minit ).
  8. Sejukkan dan bolehlah di potong dan di hidangkan.

10 ulasan:

Kyuubi_85 berkata...

wah, sedapnya! huhu rupa pun menarik :D

Kamalia berkata...

awak..sedapnye kuih lapis ni..kaler pun menarik..kita mmg suka kuih cmni,tp nk buat ntah bila la agknye..:p

JC berkata...

Salam winduuu Ika..lama akak tk jalan2 jenguk kekawan blogger....cantiknya kuih lapis tu..warnanya layernya very smooth dan sama rata ajer...akak klu kuih kukus2 ni suka mkn tapi mls buat..sebab selalu fail hihhi..take care dear

fuzidss berkata...

lama tak singgah dapur Ijah ni... menariknya warna kuih tuuuu

indahhouse berkata...

salam ika,
wah! cantiknya kue lapis tu ika. geram saya. hihi. nampak lembut, tapi cantik lapisan dan potongannya. perfect! masuk list :)
amik seketul..hihihi

Yatie berkata...

Salam Ika, wow cantiklah kuih lapis ni...berseri2 mcm tuannya....nak sepiring boleh ke...

maz berkata...

kmaz mai bwa sup siam ni..meh kita tkor nga kuih lapis ika yg cumil tu..bleh nk wak mkn ptg nti..muahhh..

PALATABLE berkata...

Salam Ika, cantiknya kuih lapis tu, ada lagi tak?

http://treatntrick.blogspot.com

cikmanggis berkata...

cantikkknya ika..meriah kalernya:)

Queen of The Desert berkata...

nice especially the color and texture. I'll try the reciepi this weekend. Semangat pulak bila tengok gambar tu. :-)