Sabtu, 27 Februari 2010

Agar-agar santan dgn Gula Merah

AGAR2 SANTAN dgn GULA MERAH

Salam kembali hari yg sama,

Haaaa... agar2 ni mcm tau tau yg tukang buat tu suke yg bhgn santan jerr :D, tp kurang cantek sbb laipsan gula merah tak nmpk, tp sedap! kita nak carik agar2 ni lah! Dulu2 jiran sebelah rumah mak kita rajin bg agar2 jenis mcm ni, sedap! kita mmg suke makanan yg org bg ehehe... lg sedap jerr rasanyer dr buat sendirik :D.. Kali ni dah jumpa terpaksa buat sbb dah tak de jiran yg nak bg agar2 ni sbb jauh :D ngeeee... Itu hari nmpk kak watie publish n3 ni terus masuk list yg teratas sekali :D maklumlah dah bertahun tahun tak makan rasanyer.. buatnyer pun senanggggggg sgt rupanyer, dulu2 kita terpkir mcm manalah org yg buat ni leh jd mcm tu ya? dulu2 otak kuno sikit ekekeke.. skrg dah kurang kunonyer tuu kan dah leh buat sendirik dan nmpk depan mata mcm mana bentu tu jd mcm tu :D Resepi ambik kat umah KAK WATIE penang, maceh kak watie!! tak pe tak de lapisan gula merah tu sbb kita mmg suke yg santan kalau tak nanti yg santan jer yg ilang dulu :D, mintak izin n halal ya kak resepinyer :-) mekaseh!!
Untuk tetamu yg tgglkan jejak atau pun tak nanti kita balas kunjungan ya nak kuar g carik buah kundang! :D

AGAR2 SANTAN dgn GULA MERAH

Bahan-bahan:

  • 10g serbuk agar-agar
  • 1/2 cawan gula merah
  • 1/4 cawan gula putih
  • 1150 ml air
  • 120ml air campur 1 paket santan serbuk(Akak guna jenama KARA)
  • 1 biji telur dipukul dengan santan tadi
  • secubit garam
  • 1 helai daun pandan


HARUS ada ceri wakakaka... :P

Caranya:

  • Masak air dengan gula dan daun pandan (kalau guna gula merah cap bintang tak payah tapis)
  • bila gula sudah larut masukkan serbuk agar-agar dan kacau hingga semuanya larut
  • Kecilkan api
  • kemudian tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga mendidih
  • Tuang kedalam acuan yang anda suka
  • Sejukkan baru di didinginkan dalam peti sejuk!

2 ulasan:

openid berkata...

Wah sana sinin buat agar agar gula merah ni...geram nengok ler! makan sejuk2 kuar peti ais harusla bezzz

Ijan

kak ina kl berkata...

salam ika..musim panas ni seronok makan agar-agar ..terasa sejuk ajer di tekak kan..