Jumaat, 12 Februari 2010

Gulai Ikan Tongkol

GULAI IKAN TONGKOL

Salam n selamat malam sume ;-),

Waaa...rasanyer sume org dah dbuai mimpi kot! ehehe... kita dgn mata terkuyu kuyu ni menaip :D.. Sowi ya kakak2 sume nanti akn buat kunjung balas insyaAllah, hari ni bz sikit, yerla klu org bertukang dtg sume keja kena siapkan awal termasuklah mkn tgh hari kena siapkan sekali masa buat bentou budak2 ni lerr..huhuhu.... ini jer yg sempat dbuat lagi satu punyer lah syg nak masak ikan tongkol kita ni ekekeke..maklumlah cuma sekor pastu payah nak jumpa ada pun bukan main besor lg takut pulak nk makan :D... nak dgoreng rasa syg pun ya jdnyer kita buat berkuah gini leh cicah ngan apa2 lah sok hari ke lusa ke hihihi... Resepi dr MINAMI @ MyR mmg sedap resepi minami san i like! tenkiu ya minami san, izin n halal juga resepinyer ;-) cadang2 nak buat nasi dagang tp lupa pulak rendam beras huhuhu... masa dah tak cukup jdnyer mkn ngan nasi biasa jer lah kan :D tp ttp sedap ;-) oowwhh lupa laks dgn masak tom yum tuk bbsitter tu :D..

GULAI IKAN TONGKOL

Bahan>> :-)
  • 1 tin santan
  • 1 biji bawang besar $ 3 ulas bawang putih $ 2 cm halia $ 4 cm lengkuas } di'blend'
  • 15-20 tangkai cili kering
  • 2-3 sudu besar rempah gulai cap bunga ros
  • 6 keping asam keping
  • garam dan secubit ajinomoto
  • gula
  • 5-6 biji cili padi
  • 1 ekor ikan tongkol
  • 1 cm belacan


Cara2>>

Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan. Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air. Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit. Kacau sekali- sekala supaya santan tidak berketul. kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan. cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali. Bila dah agak garing, masukkan rempah.tumis sehingga naik minyak, masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2.ikut citarasa masing2.). Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan. Masukkan gula, garam, ajinomoto dan asam keping. Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan. Masukkan cili padi.


KAK ANA dgn KWN SEKERJA :-)

Dan tgh hari td g jumpa kakak blogger yg kebetulan dtg sini atas urusan kerja jdnyer ada kesempatan ni leh lah jumpa sekali kebetulan pulak kepala pun dah ok sikit, sesat pun tak jugak lah turun dr skytrain terus ambik teksi kalau tak mau berjam jam nak sampai hihihi.... DAN, haaaa..HP kita ok pulak! ahahaha...takut kot kena buang tu pasal dia idup balik suke sgt! :D dulu kak ana ni aktif jugak kat FOREM MyR dan seorang blogger jugaklah kan yg suke buat kek :D.. seronok dpt jumpa tak sangka leh jumpa :-) mekaseh ya kak ana @ NOORANA ALI, n sowilah kalau muffin yg kita buat tu tak sedap ekekeke... n sowi jugak tak dpt nak jemput ke rumah dgn keadaan umah yg agak kelam kabut dan berhabuk tu ya..segan pulak nak ajak dtg :D semoga berjumpa kembali d mesia atau pun kat sini ya kak ana, angin2 dah bertiup suh dtg sini sbb nak shopping hihihi...

wekekeke.... tuan umah yg malu2 rimau! :P

1 ulasan:

Ana Ali berkata...

mekasih mekasih..dah selamat sampai..pergi satu beg balik dua beg pun..muffin itu sgt sedap..insyaalh jumpa lagi