Selasa, 9 Februari 2010

Kari Udang Galah

KARI UDANG GALAH

Salam n selamat petang sume :-),

Hari ni mcm malassss jerr hari2 malas kalau tuan umah nii :D, ntahlah penat sikitlah.. nak rehat2 main2 ngan budak kecik tu pulak sian dia tak de geng kalau mama dia sibuk jerrrrr keja masaklah kemas lah gosoklah, jdnyer skrg ni gogok baju tukar shift malam pulak biar sume org dah tido baru gosok :D jdnyer masa yg ada ni leh lah main2 dgn budak kecik ni :-).. Ok hari ni dah janji nak masak udang galah kan, jdnyer tgk2 dapur KAK HASUE terbekenan yg ni lah :D kang simpan lama2 udang ni bukannyer sedap sgt sini murah jugaklah sekilo cuma RM30 nak dbandingkan dgn udang harimau yg besar tu RM40 tp beli jugak sbb peminat udang dan yg sewaktu dgnnyer kan :D ehehe... Ok untuk resepinyer mintak halal n izin tuk rujukan bersama mekaseh ya kak sue sepit2 biru ada dlm kuali besor lah sgt! :D

KARI UDANG GALAH

Bahan2
  • 600g Udang Galah
  • 2cm halia*
  • 3 ulas Bawang merah*
  • 2 ulas Bawang putih*
  • 3 sb Serbuk kari+air=pes kari
  • 1-2 Serai (ketuk)
  • Asam kandis/gelugor/asam jawa secukupnya
  • Garam dan sedikit gula untuk seimbangkan rasa
  • 1-2 sb pati santan>>yg ni tak masukkan
  • Minyak dan Air secukupnya


Cara:
  1. Bersihkan udang galah,cuci dan toskan.
  2. Tumbuk bahan2 *,panaskan minyak dan tumis bahan2 tumbuk bersama serai sehingga wangi
  3. Masukkan pes kari dan kacau goreng sehingga kari benar2 masak dan pecah minyak
  4. Masukkan asam gelugor dan udang,kacau sekata.
  5. Setelah udang kelihatan kemerahan baru masukkan air sehingga paras udang.
  6. Perasakan dengan garam dan sedikit gula
  7. Biarkan renih seketika dan setelah udang masak barulah masukkan pati santan
  8. Masak lagi sebentar sehingga mendidih keseluruhannya dan padamkan api.

2 ulasan:

K.Nor berkata...

ijah, akak buat kari gak, tp kari ikan jer.. meh la udang galah tu sekor :(

♥LOVE2COOK♥ berkata...

Drooling nonstop! Adey, Ika! Bak sini sikit, nak ratah jer! Nyum nyum. Sejak smlm, Love malas jer nak masak! Uwaaa.