Rabu, 10 Februari 2010

Wajik @ Pulut Kacau

WAJIK @ PULUT KACAU

Salam dmalam khamis :-),

Hari ni puas berehat ekekeke... tido mandi main2 masak2 makan2 sume package ada..alalalala..alhamdulilah kepala dah ok dah ni lepas ambik obat paracetamol :-), sambil2 berehat tu sambil2 kacau wajik, alangkah bestnyer kalau dpat kacau dodol lum sampai seru nak mengacau dodol itewwww... huhuhu
Baru 2 kali buat wajik ni sepanjang hidup sebagai isteri n ibu ni kan sebelum tunggu mak balik dr kenduri kawen jerr baru makan sbb mak kita pun tak buatlah kalau sajer2 nk makan tp ni kalau duk jauh mmg nak makan segala jenis :D Hari ni org yg djepun sana tuuuu KAK FAE pun buat wajik ekekeke.. kita serupa lah kak fae mmg antu pulut kan pasni kena kuat2 kan otot kang lemah jerrr :D payah tu kalau lemah sbb nak kena bekerja keras kan :D.. Untuk resepi guna resepi dr KAK AS NZ yg pakar buat kuih talam dan tradisi :-) Mekaseh kak as tuk resepinyer ya, mcm biasa lah ulang tayang balik resepinyer mekaseh :-).. Misss u kak as!

WAJIK @ PULUT KACAU

Bahan-bahan ( Guna loyang 9" x 9" )

  • 500gm beras pulut (lbh kurang 3 1/2 cwn arcopal)
  • *300gm gula melaka @ gula merah
  • *200gm gula pasir
  • bahan * dimasak dengan 1 cawan air
  • 2 cawan santan pekat
  • 1 helai daun pandan
  • Daun pisang utk alas talam/loyang
  • 4-6 @ lebih ulas durian (diambil isinya) - bagi yg suka durian.. idea dari zaina..


Cara-cara

  1. *Kaedah kukus-Beras pulut dibersihkan dan direndam selama 4 jam dan dikukus selama 30 minit- sambil dibalik2kan gaul dengan sedikit santan cair & secubit garam
  2. *Kaedah tanak di rice cooker- 3 1/2 cwn pulut+ 3 1/2 cwn santan cair + secubit garam (hanya dibalik2kan ketika mendidih kemudian biarkan..utk menghasilkan pulut yg gebu)
  3. *Kaedah masak pulut guna microwave- 3 1/2 cawan beras pulut 3 1/2 cawan santan cair, sedikit garam..panaskan selama 20 minit
  4. Rebus gula melaka & gula pasir dengan 1 cawan air..setelah larut & mendidih, hendaklah di tapis
  5. Panaskan semula gula yg ditapis tadi, masukkan daun pandan & secubit garam (masukkan durian- bagi yg suka perisa durian)
  6. Setelah mendidih masukkan 2 cawan santan pekat biarkan merenih dlm 1/2 jam guna api yg kecil
  7. Setelah gula pekat berkilat & bertali, masukkan pulut yg dikukus @ ditanak tadi dan gaul rata
  8. Setelah agak kering,keluarkan daun pandan tadi.. tuang kedalam loyang yg telah di alas dengan daun pisang..
  9. Sejukan..dan sedia dipotong..

4 ulasan:

Ummi berkata...

salam Ika, fulllamaakkk..rajinnya Ika mangacau wajik eh..ish ish..salute tul...ni mmg favourite hb akak tau, tp x penah buat sendiri..huk alooo..maleh betuii...nampak gaya lepas ni kenalah please kan hatinya itu..isteri kaco wajik kesukaan hb..wakakaa..mintak sikit Ika..mst byk lg tu kan, panas2 baru tekan dlm loyang kan..hehe

JC berkata...

Ialah rajin tul dak Ika ni wat wajik..seumur idup akak tk pernah cuba buat hihhii dah sah le malas kan...cuma mkn kt rumah org kawin jek....bak sikit dik wajik tu wat kudap2 hihi

indahhouse berkata...

salam ika,
ish ish , tabikla kat ika. rajin sungguh. tumpang makan kat sini tau, kalu ada lagi la. hihihi

openid berkata...

Salam Ika,
Macam2 ada kat umah ika ni... lauk ade, kuih ade, kerepek ade, roti banyak..fuh. kenyang sekali datang. ehhehe... Ika sihat? jari abang tuh dah ok ke? berbalut balut sian kat dia.

Ijan