Isnin, 22 Februari 2010

Karipap

KARIPAP
inti KENTANG+LOBAK+AYAM CINCANG

Salam n selamat pagi sume :D,

Ni projek dr hari sabtu, buat inti punyer lah tamak sampai surrender bab ngelim ni hihihi.. tak suke guna cetak sbb asyik terbukak jer masa gorengnyer tu jdnyer kenalah kelim sendirik pandai atau tak.. :D Dah lama rasanyer tak mkn karipap atau epok2 ni.. punyer lah malas ekekeke.... Kali ni baut byk buat stok sbb budak2 suke n inti pun buat tak pedas manis2 gitu... Hari ni mcm mcm biasalah akn sibuk basuh itu ini benda yg besar2 sumneyr jdnyer tgk ler nanti ni kalau ada n3 :D.. Untuk resepi epok2 ni dah biasa guna resepi dr KAK HANA, rangup lerrr lembut rangup, :D phm tak? hihihi.. buat2 phm lah eak.. :D Kak, mintak izin halal resepinyer ya.. ambik seketul tuuu.. :D Tak pun leh g umah KAK HANA ada cara2 nak ngelim mcm mana n ada model jari gemuk kar situ wakakakaka... :D


KARIPAP @ EPOK2

Bahan-bahan
  • 250g tepung gandum
  • 2 sudu besar marjerin - panaskan (klu nk buh semua myk panas pon bleh)
  • 2 sudu besar minyak masak - panaskan
  • garam
  • air



Yg ni versi tak nak bulat hihihi....

Cara-cara
  1. Untuk membuat kulit karipap - campurkan tepung, marjerin,minyak masak yang telah dipanaskan (utk mendapatkan kulit karipap yg rangup). Gaul rata gune sudu sbb panas.Bancuh garam dan air. Masukkan sedikit2. Uli doh hingga boleh dicanai dan mudah ketika mengelim.





Ni inti yg biasa kita buat, kentang, lobak merah n daging ayam cincang..
Tumis bwg merah, putih sampai naik bau masuk serbuk kari, pastu masuk daging, bila daging dah masak sikit baru masukkan kentang, lobak, n masukkan susu segar n air sampai paras kentang masukkan garam n gula byk kalau nak manis perasakan tutup dan tungu mendidih bila dah lembut baru masukkan daun sup byk2 eeeiiii! suke rasa manis2 n bau daun sup huhuhu..

5 ulasan:

cikmanggis berkata...

salama ika...cm nak buat karipap gak..teringinnn sangat nak makan karipap sedap..beli tak best:)

arezura berkata...

sedapnye karipap...nak cikit..nie yg membuatkan nak g li nie...

indahhouse berkata...

salam ika,
nak karipap!hihi. ish, lama tul tak buat karipap nih. lenkali nak try versi ni plak la

geraugebang berkata...

Kak gerau kalau dapat karipap ni...5 keping boleh ngap sekali..

openid berkata...

Santek nye kelim... lepas ni boleh buat frozen ni ika. boleh jual mesti laku. ai pon nk order.

ijan