Ahad, 7 Februari 2010

Nasi Beringin

NASI BERINGIN n sekutunyer :D

Salam kembali masih dhari yg sama dah masuk petang dah ni :D,

Pada yg tgglkan mesej kat cbox akan kita buat kunjungan balas malam karang sbb nyer jap g bz nak basuh 4 fish tank yg besor2 itewww dgn ninja kita lah kan mlm karang dapatlah UPAH ahahaha... :P Nasi beringin ingin dah nak buat sejak nmpk kat umah KAK AYU sg pastu kat umah KAK UMMI pulak pastu kat siam pulak jauh perjalanan nasi niii :D sedaplah! i likeeee sbb peroi2 maklum ler guna basmathi i yg dah lama beli tuuuu tak dpakai pakai sampailah hari ni ngeeeee.... :D nak kata nasik lemak ke? rasanyer lain nmpk jer bhnnyer sama lebih kurang tp rasa jauh sekali mungkin beras tu memainkan peranan penting tu yg jd rasanyer tak sama mcm nasik lemak bau wangii jerrrrrr bau serai bunga lawang kayu manis lagi apa? i likeeeeee!!! tenkiu kak ayu mintak izin n halal resepinyer mcm biasa buat rujukan bersama rasanyer akn buat lg sbb dah berkenan niii mungkin akn ku lupakan mu wahai nasik lemak ahahaha... :D jom jom jgn buang masa meh kita buat ulangkaji sama2 ya :D sebenarnyer nak hilangkan rasa keciwa datas kejadian yg berlaku semalam ni huhuhu... kenapa? biarah rahsia sampailah benda yg kita buat tu menjadi huh!..

NASI BERINGIN

Ingredients:-
  • 4 cawan beras basmathi
  • 41/2 cawan santan
  • 2 sudu besar minyak sapi/marjerin
  • 2 batang serai(mayang bulat nipis2)- saya titik aje
  • 5 ulas bawang merah(mayang nipis)
  • 2 ulas bawng putih(mayang nipis)
  • 3 cm halia(ditumbuk lumat)
  • 4 helai daun pandan
  • 2 cm kulit manis
  • 2 biji buah pelaga
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 1 biji bunga cengkih
  • 5 butis biji halba
  • garam secukupnya



Method:-
Cuci beras, rendam selam 5 minit dan toskan. Panaskan minyak sapi, goreng bawnag hingga kuning dan wangi, masukkan halia, rempah penumis(kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan bunga cengkih) dan juga serai serta daun pandan. Tumis hingga harum. Masukkan santan dan apabila mendidih masukkan sekali beras denagn santan dan masak seperti biasa hingga kering. Jika menggunakan periuk elektrik masukkan sekali beras sengan santan dan masak seperti biasa. Karih@ kemburkan nasi bila nasi kering. Sedap dimakn bersama lauk kari& sambal udang/sotong kering.

Sources:-From warisan nenek@mesra.net

4 ulasan:

♥LOVE2COOK♥ berkata...

Nasi beringin ni something similar to Ghee Rice kan! Yang ni santan...for GR, Love letak susu cair! hehehe ;)

Anyways, ur dish is superb! Nakkkkkk :)

Nuridah berkata...

salam ika,

good nite...nasi tu ada lagi tak?? Knur nak
ngendeng tapi dah mlm ni....mkn mlm2 nanti tembam jadi nya...hihi...cantik nampak nasi ika tu..buat lapar mlm2 ni..hihi..

Ika, tidur yg enak mimpikan knur erk...knur nak mimpi mkn nasi beringin ngan ika la..

MamaFaMi berkata...

Ika..teringinlah nasi beringin, tapi bukan tak hingin nak masak sendiri, cuma semangat memasak mama agak dingin! Hihihi...

JC berkata...

Salam Ika...U ni memang rajin ler...kejap jer akak tgk menu tu dah bertukar..nasi beringin ni memang sedapkan..take care dik