Selasa, 19 Mei 2009

Yong Tau Foo>>>> WACHAAAAAAA>>>>>!!!!!!

Yong Tau Foo
Salam kembali dtgh hari selasa ;-),
Dah lamaaaaaaaa sgttt tak mkn yong tau foo niii, biasanyer beli ni kat pasar malam, klu ambik mmg tak tgk kiri kanan, main cekut sana sini sampai penuh bakul!!! pas tu bila kira2 dekat RM20 tuu!!! hihihi.. nak kata tamak tu tak lah tp kita ni mmg jenis klu beli tak reti nak sikit, bukannyer apa, kalau kat umah mak tu bukannyer kita sorang yg nak mkn kan, ada ank sedara, ada mak ayah kita lagi kan, mestilah beli banyak walaupun hakikatnyer mencukupi klu beli sikit pun ehehe....sbb kita baik hati kot kikikiki... :P dah lama sbnrnyer plan nak buat menda niii tp asyik kejap sampai kan ke tahun ni kejapnyer sehinggalah mlm tadi buatkan si ninja tuu, dia tak komen maknanyer sedaplah tuuu sbb dia pun mkn laju jerrr ehehe... tang kuah tu jer dia takut sikit nak cicah manyak2!!! sbb mmg pedas thp melampau!!! ehehehe...mlm td nak snap gmbr dah malas tuyg tgh hari ni repeat balik mkn yong tau foo ni sbb sedappp!!!main lebur2 jerrr apa ssh..ala2 steamboat gitu ehehe.... jom makan!!! Resepi dr MINAMI san MyR.. cnp dr umah KAK HANA

Bahan-bahan
  • 10 tangkai cili kering
  • gula melaka atau kurozato
  • bijan goreng
  • gula(kalau kurang manis)
  • 1 s.k garam
  • 3 cm belacan
  • 300 ml air
  • 1 sudu besar minyak
  • 1 1/2 s.b tepung jagung dibancuh dgn 50 ml air- hana gune tpg gandum
  • sedikit ajinomoto- jika suka.
Cara-cara
  1. Masukkan minyak dalam kuali. Goreng cili kering sehingga garing dengan api yang kecil.
  2. setelah garing, angkat dan blend cili kering dgn sedikit air.
  3. panaskan air bersama gula melaka. Masukkan cili yang telah dikisar tadi dan juga belacan.
  4. setelah mendidih, masukkan bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuah.
  5. masukkan garam, ajinomoto dan gula(jika gula melaka kurang manis).
  6. masukkan bijan goreng dan siap untuk dihidang bersama chikuwa, kanikama dan lain-lain.



Kuah Yong Tau Foo...MyR frm minami san.. ;-)

Yg ni pulak kuahnyer... mmg sedap sgt2!!! rasanyer klu buat cicah ngan kopok lekor pun sedap..uuwaa..mana nak cari kopok lekor niii, nak buat masih dtahap KEMALASAN yg terlampau!!! hihihi..... kena ucap ribuan terima kasih pd puan seri ina shamsina yg berada djepun sana sbb melapangkan dan sudi membuang masa dan membazirkan duit membalas sms si minah siam yg mentel niii hihihi.... arigatou!!!!! ur parcel coming soon k ;-) ehehe.... hari ni nmpk cam relax sikit tggl kain kat luar jee tu yg nak kena gosok sbb kain semalam dah kena gosok mlm tadi hihihi.... jom makan!!! :-D

2 ulasan:

umi_e berkata...

ika... hari-hari singgah kat sini, kak e kenyang ler...

ijayuji berkata...

ala kak E, kenyang tgk skrin hihihi.... terima kasih sbb rajin singgh ya ;-)